1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تصادفات و حوادث
  4. روش های کلاه برداری در فروش خودرو چپی

روش های کلاه برداری در فروش خودرو چپی

22 اردیبهشت 1394
  • 0

 روش های کلاه برداری در فروش خودرو چپی

کلاهبرداران چگونه خودرو چپی را به جای صفر می فروشند؟

افزایش تقاضا برای خرید خودروهای کارکرده به دلیل کاهش قیمت اولیه خودرو، بسترهای جدیدی برای کلاهبرداری و تقلب ایجاد کرده است.

افزایش تقاضا برای خرید خودروهای کارکرده به دلیل کاهش قیمت اولیه خودرو، بسترهای جدیدی برای کلاهبرداری و تقلب ایجاد کرده است.

این روزها مدل و ابعاد کلاهبرداری ها با تغییرات شگرفی مواجه شده است. با پیشرفت علم و تکنولوژی راه های تقلب و کلاهبرداری نیز پیشرفت کرده و از کف زنی و کیف قاپی به ارسال پیامک جایزه و کارت بانکی و چسباندن آدامس به خودپرداز رسیده است.

یکی از روش های رایج و رو به گسترش که این روزها به شدت مورد استقبال افراد شیاد قرار گرفته است سوء استفاده از عطش خریداران خودرو برای خرید خودروهای مدل بالا با قیمت کمتر از نرخ بازار است.

کلاهبرداران با خرید خودروهای تصادفی و چپی با حداقل هزینه نسبت به ترمیم خودرو اقدام و آن را به جای خودرو های کم کارکرد در حد صفر بفروش می رسانند.

شگرد کلاهبرداران اینگونه است که زمانی که مشتری و خریدار برای رویت ماشین مراجعه می کند در حین بازرسی خودروی انتخابی، مشتریان دیگر از راه می رسند که با خود صافکار نیز همراه داشته و جلوی بقیه خودرو را با آهن ربا و روشهای مختلف مورد ارزیابی قرار داده و شدیداً تاکید می کنند که خودرو در سلامت کامل و بدون هرگونه رنگ شدگی می باشد.

غافل از اینکه تمام این افراد از اعضای باند کلاهبرداری بوده و خریدار اگر شکی هم داشته باشد به یقین تبدیل می شود که خودرو مشکل به لحاظ بدنه ندارد.

معمولا شخصی که شما با آن معامله می کنید و قولنامه می نویسید خودرو را قولنامه ای خریده است. به همین دلیل زمان نقل و انتقال سند صاحب اصلی به دفترخانه مراجعه می نماید. یکی از ترفندهایی که برای پیشگیری از شک خریدار به کار می برند این است که می گویند برای اینکه دوبار هزینه سند زدن ندهند تا پیدا کردن مشتری سند را در دفترخانه باز میگذارند و این امری طبیعی است.

معامله به طور کامل انجام می شود و با خودرویی که تصور می کنید کمتر از ارزش واقعی آن خریده اید به خانه می روید. اما در اولین باری که نیاز به نعویض روغن یا تعمیر ماشین دارید متوجه می شوید ماشی چپی بوده و با یک دستکاری ساده آن را شبیه خودروی نو و کم کاردکرد ساخته اند.

وقتی به فروشنده زنگ می زند دیگر نشانی از فروشنده پیدا نخواهید کرد. تلفن اعتباری فروشنده خاموش بوده و آدرس و حتی کپی شناسنامه وی هم جعلی می باشد.

وقتی به نفر اصلی که در دفترخانه سند را امضا کرده مراجعه کنید او هم اعلام می کند که خودرو را با همین وضعیت و اعلام چپی بودن آن به او فروخته و قولنامه نوشتیم. اینکه او به شما نگفته مقصر من نیستم !

یکی از خریداران خودروهای این چنینی به خبرنگار خبرآنلاین گفت برای خرید خودرو به همراه خود یک مکانیک برده بودم و از آنجایی که مدل ماشین بالا بود و کارکرد آن در حد صفر بود ضرورتی ندیدم که خودرو را به صافکاری برای کارشناسی نشان دهم.

چه کنیم تا در دام خودروی چپی نیفتیم ؟

برای خرید خودرو و یا اصولا برای هر معامله با رقم بالای چند میلیون حتما از نشانی دقیق فروشنده اطمینان حاصل کنید (نشانی منزل و محل کار فروشنده را در قولنامه قید کنید. نشانی که محرز باشد. نشانی از روی قبوق آب برق تلفن و ... قابل اثبات می باشد.( بخصوص وقتی از سایت اینترنتی و یا اگهی روزنامه قصد خرید خودرو دارید) حتما از فروشنده یک شماره تلفن ثابت داشته باشید.

هیچگاه به کپی شناسنامه و یا کارت ملی اطمینان نکنید و حتما اصل این مدارک را رویت کنید.

به هیچ وجه با شخصی که سند خودرو به نام وی نیست معامله نکنید .

به مفاد مبایعه نامه که در دفترخانه تنظیم می شود توجه کنید.کلماتی وجود دارد که شما شاید معنی آن را ندانید مثل غبن فاحش( به معنای ایراد فاحش) سلب و واگذاری خیارات ( به معنای اینکه حق هرگونه اعتراض را در آینده ندارید و .... ( در این قسمت اگر رعایت نکنید به لحاظ قانونی هم سرتان کلاه خواهد رفت )

برای ارزیابی خودرو حتما به مکانیک و صافکار ماهر و امین مراجعه کنید.

برای تنظیم سند به دفترخانه ای که خودتان تعیین میکنید بروید و نه دفترخانه ای که فروشنده معرفی میکند.

شماره بدنه و موتور را با کارت خودرو تطبیق دهید .

در صورت پایین بودن قیمت خودرو حتما شک کنید .

خلاء هایی که به داد کلاهبرداران می رسد

در صورت جلوگیری قانون از شماره گذاری خودروهای چپی در مراکز شماره گذاری این اتفاق به حداقل ممکن می رسد. یکی از امکاناتی که در کشورهای اروپایی برای معامله کنندگان خودرو ایجاد شده است وجود مراکزی برای کارشناسی خودرو است که برای خودرو گواهی سلامت و کیفیت صادر می کند. این گواهی همانند مدارک شناسایی خریدار در دفترخانه و اداره شماره گذاری توسط واحد های ذیربط اخذ و ضمیمه پرونده می شود.

در این مراکز فروشندگان خودروهای کارکرده گواهینامه سلامت را همانند سایر امور مثل عوارض شهرداری و خلافی که از پلیس دریافت می کنند به خریدار و مراکز مربوطه تحویل می دهند تا خودرو به خریدار تحویل شود.



نظرات