1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تصادفات و حوادث
  4. هر‌ ماه ۱۰۹ تهرانی بر اثر تصادف به کام مرگ می‌روند

هر‌ ماه ۱۰۹ تهرانی بر اثر تصادف به کام مرگ می‌روند

25 آبان 1393
  • 5

هر۶ ساعت و ۳۵ دقیقه یک نفر در پایتخت جان خود را بر اثر تصادف از دست می‌دهد. این آمار در ۴۸ ساعت اخیر ۷ نفر و از ابتدای آبان تاکنون ۹۰ نفر بوده است.

رعب‌انگیز‌تر اینکه عدد کشته‌شدگان 6‌ماه نخست سال به 674نفر و در سال به بیش از 1300نفر می‌رسد.این آمار را سازمان پزشکی قانونی در آستانه روز جهانی «یادآوری قربانیان ترافیک» منتشر کرده است. عدم‌رعایت هنجارهای ترافیک از سوی رانندگان و عابران موجب شده است حوادث رانندگی به‌راحتی جان شهروندان تهرانی را نشانه بگیرد و هر‌ماه عدد کشته شدگان بر اثر تصادف به‌طور میانگین به 109 نفر برسد. این آمار تهران را در صدر شهرهای کشور با کشته‌شدگان درون‌شهری قرار می‌دهد.

امروز به مناسبت روز جهانی یادآوری قربانیان ترافیک قرار است همزمان با صدها کلانشهر جهان، در تهران نیز همایشی در این زمینه برگزار شود تا شاید همفکری مسئولان بتواند عدد کشته‌شدگان تهران بر اثر برخورد وسایل نقلیه را کاهش دهد و به صفر برساند. سرهنگ سیدتیمور حسینی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد که 55درصد تلفات ناشی از حوادث و سوانح رانندگی در تهران عابر پیاده و موتورسوار هستند و این دو گروه را آسیب‌پذیرترین حاضران در معابر شهر دانست.

بر اثر آمار منتشرشده از سوی مسئولان، بیشترین حوادث مربوط به عبور عابرین پیاده در پایتخت از عرض بزرگراه‌هاست. به‌گفته سرهنگ حسینی باید با بهره‌گیری از روش‌های ایجابی عابرین پیاده و موتورسواران را به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی ملزم کرد چراکه عمده‌ترین دلیل حوادث برای عابران پیاده و موتورسواران رعایت نکردن اصول عبور از تقاطع‌ها و معابر است. بنابراین باید این باور در مردم ایجاد شود که خطر تصادف در کمین همه است و همه باید قوانین راهنمایی و رانندگی را برای حفظ سلامت رعایت کنند. وی با اشاره به نقش آموزش در کاهش تلفات و صدمات ناشی از حوادث رانندگی گفت: پلیس با برپایی دوره‌های آموزشی برای اقشار مختلف جامعه درصدد رفع اینگونه معضلات است.

لزوم رعایت هنجارها

اعمال مقررات در عملکرد صحیح رانندگان و ایمنی آنها اثر مستقیم دارد. آمارها نشان می‌دهد اجرای دقیق مقررات به میزان 3تا 5برابر، می‌تواند تعداد تصادفات را 10تا 50درصد کاهش دهد بنابراین تصادفات با اعمال دقیق مقررات کاهش می‌یابد. البته در تهران دامنه موارد تخلف از مقررات ترافیک بسیار متنوع است. برای نمونه مواردی وجود دارد که به‌صورت مستقیم در بروز تصادفات مؤثر هستند که سرعت غیرمجاز، عدم‌استفاده از کمربند و کلاه ایمنی، استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی، عبور از چراغ قرمز، عدم‌رعایت فاصله طولی و سبقت و تغییر مسیر ناگهانی ازجمله این موارد است. اما اجرای صحیح قوانین می‌تواند در تعدیل رفتار رانندگان و کاهش آمار تصادفات مؤثر باشد و بر این اساس با از بین رفتن تخلفات، میزبان صدمات و خسارات ناشی از تصادفات تا 40درصد کاهش می‌یابد.

سهم 25درصدی موتورسیکلت‌ها

از هر 4قربانی تصادفات در تهران یک نفر مربوط به تصادف موتورسیکلت‌هاست. سیدجعفر تشکری هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در این‌باره به همشهری می‌گوید: موتورسیکلت‌های بنزینی از آلایندگی بسیار‌بالایی برخوردارند. علاوه بر این، موتورسیکلت‌های بنزینی با توجه به شتاب بالا و بی‌مبالاتی راکبان آنها یکی از دلایل اصلی تصادفات محسوب می‌شوند. بدین‌ترتیب بخش قابل توجهی از قربانیان تصادفات را راکبان موتورسیکلت و ترک‌نشین‌های آنها تشکیل می‌دهند، ضمن اینکه عابران پیاده نیز حتی در پیاده‌روها از دست موتورسیکلت‌ها در امان نیستند.

سهم بالای موتورسیکلت‌ها در حوادث رانندگی در شرایطی رخ می‌دهد که سهم موتورسیکلت‌ها در سفرهای روزانه تهران تنها 6درصد اما سهم آنها در تولید انواع آلاینده‌های هوا 23درصد است. این موضوع نشان می‌دهد که موتورسیکلت‌های بنزینی علاوه بر خطرات متعدد برای راکب، سرنشینان و عابران، خطرات دیگری نیز برای شهر دارند.




نظرات

  • علاقمند به ماشین علاقمند به ماشین (24 دی 1393 ساعت 05:32)

    دوست گرامی آقای حامد صابر . تعیین یک عدد خاص بعنوان درصد تقصیر فلان عامل در تصادفات اصلا صحیح نیست . ولی بیایید منصف باشیم. اینهمه تصادف در ایران و اینهمه تلفات قطعا تقصیر رانندگان است و بس. وگرنه در کشورهای غربی هم جاده های قدیمی و غیر استاندارد داریم. در کشورهای غربی هم رانندگانی هستند که استطاعت خرید خودروهای جدید و مدرن رو ندارن ( یا نمیخوان خودروی جدید بخرن ) ولی به قصد کشتن رانندگان دیگر پشت فرمان نمی شینن یا رانندگان دیگر رو به چشم دشمنان خونی نگاه نمی کنن. موفق باشید

  • شاپ من شاپ من (25 آبان 1393 ساعت 22:13)

    یه جایی به صورت طنز خواندم که رانندگی در داخل ایران : 30 % راننده مقصر . 50 % خودرو مقصر . 20 % راه ها مقصر . یعنی 100 % هرکی هرکیه .

  • پوریا ایرانی پوریا ایرانی (25 آبان 1393 ساعت 16:02)

    این نشون میده یکی از دلایل اصلی استاندارد نبودن جاده هاست

  • آفرین آفرین (25 آبان 1393 ساعت 14:40)

    طبق آمار یک چهارم مربوط به موتورسواران است ولی خارج از آمار حدود نیمی از مرگ ها ناشی از موتورسواران است که بئلیل عدم اجرای صحیح قانون برای موتور سواران پیش می آید که اگر قانون موتورسواران درست شود و درست نیز اجرا شود آمار واقعی خیلی بیش از این ها پائین می آید

  • حامد صابر حامد صابر (25 آبان 1393 ساعت 11:57)

    یعنی صددرصد مردم مقصرن اصلا ربطی به استاندارد جاده ها و ماشین ها نداره ؟