1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تصادفات و حوادث
  4. خودروهای آتش نشانی پایتخت چه وضعیتی دارند؟

خودروهای آتش نشانی پایتخت چه وضعیتی دارند؟

3 بهمن 1395
  • 0

به گفته معاون پیشین حفاظت و پیشگیری سازمان آتش نشانی شهرداری تهران، حدود ۲۸۰ خودروی آتش نشانی در تهران وجود دارد که بخشی از آنها در طول دهه ۸۰ در ایران خودرو دیزل مونتاژ شده و مابقی به صورت کامل وارداتی هستند.

حادثه تلخ پلاسکو در ورق های تقویم شمسی ماندگار شد و بهانه ای برای مرور آنچه کلانشهری مانند تهران برای مواجهه با چنین بحران هایی به آن نیاز دارد. در چند روز گذشته نوک پیکان انتقادات به سمت کمبود امکانات آتش نشانی بود، موضوعی که عده ای آن را رد کرده و عده دیگری تأیید. اما آیا تعداد خودروهای آتش نشانی موجود در پایتخت کافی است؟

به گفته معاون پیشین حفاظت و پیشگیری سازمان آتش نشانی شهرداری تهران، حدود ۲۸۰ خودروی آتش نشانی در تهران وجود دارد که بخشی از آنها در طول دهه ۸۰ در ایران خودرو دیزل مونتاژ شده و مابقی به صورت کامل وارداتی هستند.

محمود قدیری، معاون پیشین حفاظت و پیشگیری سازمان آتش نشانی تهران، در این زمینه می گوید: «خودروهای اطفای حریق سنگین تهران به دو گروه حریق و نجات تقسیم می شود که حدود ۲۸۰ دستگاه از این نوع خودروها در تهران موجود است.»

پرسش دیگری که می توان در این گزارش به آن پرداخت دقیقا به نوک پیکان انتقادها برمی گردد، یعنی به روز نبودن و کمبود تجهیزات آتش نشانی. در حوزه خودروهای آتش نشانی نیز طی چند روز گذشته این انتقاد مطرح شد که این خودروها تجهیز نبوده و تعداد آنها برای پایتخت کم است. اما کارشناسان این حوزه می گویند که چنین نیست.

قدیری در این زمینه بیان می کند: «بخش عمده ای از خودروهای آتش نشانی در دهه ۸۰ زیر نظر شرکت مطرح اتریشی در ایران خودرو دیزل به تولید رسیده است. همچنین بخش دیگری از این خودروها در طول سه سال اخیر زیر نظر شرکت ماگیروس آلمان به تولید رسیده است. خودروهای سبک حریق نیز برند تویوتا را با خود دارند. همچنین ۷ بالابر و ۱۳ نردبان نیز در تهران موجود است که آنها نیز تحت نظر دو شرکت آلمانی و فنلاندی هستند.»

او در پاسخ به اینکه تجهیزات آتش نشانی در کجا چک دوره ای می شوند، تصریح می کند: «خودروها برای چک به ایران خودرو دیزل می روند و نمایندگی بالابرها نیز اکنون در تهران موجود است.»

محمد بیات، معاون پیشین عملیات آتش نشانی تهران، نیز در این باره اظهار می کند: «در تهران وضعیت تجهیزات آتش نشانی از نظر خودرو کافی است و بهترین خودروها را همراه با تجهیزات روز دنیا در تهران داریم. در زمینه بالابر نیز باید بگویم امروز در دنیا دیگر از بالابرهای بلند استفاده نمی شود بلکه این ساختمان ها هستند که تجهیز شده اند.»

حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو نیز در این زمینه می گوید: «تجهیزات آتش نشانی از سوی کمیته فنی وزارت کشور تعیین می شود و این کمیته است که مشخص می کند از کدام شرکت ها باید تجهیزات خریداری شود. از نظر استاندارد همه خودروهای آتش نشانی که در کشور تولید می شوند تحت نظر این کمیته فنی است که کارشناسان آتش نشانی هم در آن حضور دارند.»

او ادامه می دهد: «شاسی خودرو یک بخش ماجراست که در مقطعی بنز به آنها تحویل داده شده و در مقطعی هم خودروهای ایرانی تولید شد که البته به تولید انبوه نرسید. سپس روی خودرو تجهیزات نصب می شود که مورد تأیید وزارت کشور است.»

طی سال های اخیر تجهیزات نصب شده روی خودروهای آتش نشانی از سه شرکت معتبر آلمانی تأمین شده اند. شرکت AWG، شرکت روزن باور و شرکت ماگیروس تأمین کننده تجهیزاتی هستند که بر شاسی های بنز ایران خودرو دیزل سوار شده اند. در طول چند سال گذشته حدود ۳۰۰ دستگاه از این خودروها توسط ایران خودرو دیزل و زیر نظر وزارت کشور تولید شده است.

منبع:فرصت امروز



نظرات