1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات آموزشی خودرو
  4. معرفی انواع مختلف زنجیر چرخ و روش بستن آن

معرفی انواع مختلف زنجیر چرخ و روش بستن آن

21 بهمن 1394
  • 1

 معرفی انواع مختلف زنجیر چرخ و روش بستن آن

زنجیر چرخ یکی از ملزومات سفر در فصل زمستان و در مناطق سردسیر و مسیرهای برف گیر زمستانی است. پیشنهاد آفرود چهار در چهار به شما این است که در هر صورت زنجیر چرخ را تا پایان این فصل در خودروی خود همراه داشته باشید که اگر قصد سفر در فصل زمستان و عبور از مسیرها و جاده های برفگیر را داشته باشید اهمیت این کار دو چندان خواهد شد. زنجیر چرخ بهترین راه حل برای عبور از مسیر های پوشیده از برف و یخ است و همچنین بسیار کم هزینه تر نسبت به لاستیک های میخ دار یخ شکن می باشد اما فقط این ها کافی نیست و شما باید حتما با روش های نصب و بستن زنجیر چرخ آشنا باشید و آن ها را تمرین کنید تا در مواقع بارش برف و یخ بندان و نیاز به زنجیر چرخ دچار مشکل نشوید. در این مقاله روش های مختلف نصب و بستن صحیح زنجیر چرخ آموزش داده خواهد شد. پس با ما همراه باشید

زنجیر چرخ

زنجیر چرخ تکی به این معنا است که زنجیری که به چرخ های تکی خودرو بسته می شود از دو رشته زنجیر موازی طولی تشکیل شده که رشته زنجیر های عرضی و کوتاه و بصورت یک شکل با قلاب های مربوطه به فاصله های معین به آنها وصل شده اند. و چفت و بست زنجیر در انتهای دو رشته طولی قرار دارد. این نوع زنجیر معمولا به چرخ های عقب و در صورتی که خودرو دیفرانسیل جلو باشد به چرخ های جلو نصب می شود.

زنجیر چرخ های زوجی

زنجیر چرخ های زوجی طراحی و ساختمانشان مانند زنجیر های تکی است با این تفاوت که دارای سه رشته زنجیر طولی بوده و دو دست رشته زنجیرهای کوتاه و عرضی به این رشته های طولی متصل هستند بدین معنی که سری اول به رشته زنجیر طولی خارجی و رشته زنجیر مرکزی و سری دوم به رشته زنجیر مرکزی(وسطی) و رشته زنجیر طولی داخلی وصل می شود و به انتهای هر رشته طولی بست مربوطه متصل می باشد.

طراحی زنجیر چرخ

زنجیر ها به گونه ای طراحی شده اند که باید روی تایرها حرکت کنند یا به اصطلاح روی آنها بخزند. زمانی که زنجیر چرخ بصورت مداوم استفاده می شود باید در هر 75 کیلومتر یک مرتبه آن را از نظر شل و سفت بودن و پاره نشدن حلقه های زنجیر بازدید نمود.

نصب صحیح زنجیر چرخ

عمومی ترین راه جک زدن و نصب زنجیر است اما روش ساده تر این است که زنجیر ها را جلوی چرخ هایتان پهن کنید. دنده را خلاص کنید و به آرامی چرخ ها را روی زنجیر قرار دهید. سپس آن ها را نصب کنید و محکم با طناب یا کش های محکم ببندید. همچنین هنگام بستن زنجیر چرخ باید سر قلاب های انتهایی زنجیرهای عرضی به سمت خارج تایر افتاده و بست ها به سمت عقب خودرو بیفتد.

روش دیگر نصب زنجیر چرخ در شرایط عادی

ابتدا و قبل از بستن زنجیر بر روی لاستیک باید وضع ظاهری زنجیر چرخ را از نظر عدم وجود بریدگی و یا نقص در حلقه های زنجیر و همچنین پیچ خوردگی آن مورد بررسی قرار دهیم سپس آن را روی تایر قرار می دهیم بطوریکه سر قلاب های زنجیرهای عرضی به سمت خارج لاستیک بوده و بست ها به سمت عقب لاستیک افتاده باشد. سپس اولین زنجیر عرضی را به زیر قسمت جلو تایر قرار داده و خودرو را به طرف جلو حرکت می دهیم تا زمانی که از سمت عقب سر بست ها به بالای توپی چرخ ها برسد.

در ادامه و پس از این مراحل زنجیرهای عرضی را روی تایر مرتب کرده و دو سر انتهای رشته زنجیرهای طولی را از روی زمین بلند کرده و به بست ها نزدیک می کنیم. حتما دقت کنید که کدام یک از حلقه های زنجیر طولی باید به بست ها متصل شوند و سپس محکم شوند بصورتی که برای استحکام مناسب زنجیر و قرار گرفتن اصولی و مناسب بر روی لاستیک باید آخرین حلقه ای را که می توانید به بست ها متصل کنید در غیر اینصورت زنجیر چرخ بر روی لاستیک شل خواهد بود و استحکام مناسب را ندارد و بعد از طی کوتاه ترین مسیر از روی لاستیک خارج می شود. خب بعد از این مراحل و محکم نمودن بست ها و رشته داخلی زنجیر قسمت خارجی زنجیر را که در اطراف لاستیک قرار دارد را به وسیله فنر های مخصوص – طناب و یا سیم محکم و به حلقه مناسب متصل می کنیم.

توجه داشته باشید که بعد از بستن زنجیر چرخ به هیچ عنوان نباید حلقه های اضافی روی لاستیک بماند و باید طوری آن ها را محکم کرد که به لاستیک صدمه نزند.

روش بستن زنجیر چرخ در مواقعی که خودرو در برف یا گل فرو رفته باشد

_ زمانی که خودرو در برف یا گل گیر افتاده است از گاز دادن بی مورد و چرخاندن سریع چرخ ها خودداری نمایید زیرا این عمل علاوه بر اینکه سودی نخواهد داشت بلکه سبب می شود خودرو کاملتر و عمیق تر در گل یا برف فرو برود.

_ زنجیر چرخ را روی لاستیک انداخته بصورتی که قلاب های زنجیرهای عرضی به سمت خارج لاستیک ها بوده و اولین رشته عرضی نزدیک خط برف یا گل قرار گیرد.

_ سپس سر زنجیر یعنی همان رشته زنجیر عرضی را که نزدیک خط برف و گل می باشد را با یک رشته محکم از سیم یا فنر مخصوص یا طناب و یا زنجیر از حفره کاسه چرخ محکم به لاستیک ببندید سپس زنجیرهای افقی را روی لاستیک مرتب کرده و زنجیر را به سمت عقب بکشید تا شلی آن گرفته شده و به صورت مناسب و کاملا مرتب روی لاستیک قرار گیرد.

_ پس از قرار دادن زنجیر بر روی هر دو تایر متحرک (لاستیک هایی که هنوز در برف یا گل گیر نکرده اند و یا امکان درآمدن آنها بیشتر است) طبق روشی که در بالا ذکر شد موتور را روشن کرده و خیلی آهسته و با کمترین سرعت شروع به حرکت کنید بصورتی که چرخ ها خیلی آهسته بچرخند تا زنجیر به دور تایر کشیده شود. زمانی که زنجیر کاملا دور لاستیک ها افتاد بست ها را ببندید و آنها را محکم کنید. سپس شروع به حرکت نمایید و به محض اینکه خودرو از گل و برف خارج شد و به سطح محکم تری رسید آن سیم و طناب و یا زنجیر اضافی را که به کاسه چرخ بسته بودید باز کنید و زنجیر را دوباره بازدید نمایید.

منبع:

http://offroad4x4.ir



نظرات

  • محمد محمد (11 فروردین 1396 ساعت 00:06)

    کاشکی یه فیلمی میزاشتید توضیحات واضح نیست.در ضمن این سیستم درج نظر تون هم سخته این همه مشخصات و ایمنی نیاز نیسست.واسه همین نظرا کمه