1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات آموزشی خودرو
  4. روش‏های علمی مقاوم کردن شیشه اتومبیل در برابر ضربه

روش‏های علمی مقاوم کردن شیشه اتومبیل در برابر ضربه

27 بهمن 1393
  • 0

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که در حین رانندگی، سنگی به شیشه خودروی شما برخورد کند و باعث ترک خوردگی یا شکستگی شود؟ آیا در چنین شرایطی شیشه خودرو را تعویض یا آن را ترمیم کرده‏اید؟ البته ترمیم شیشه‏های ترک خورده برای هر نوع شکستگی مقدور نیست، چون در صورتی که ترک شیشه بزرگ باشد، در آینده احتمال پیشروی ترک در محل شکستگی وجود دارد و از نظر هزینه هم برای صاحب خودرو مقرون به صرفه نیست. توصیه می‏شود هر چه زودتر برای ترمیم شیشه سنگ خورده اقدام کنید، زیرا به‏دلیل عدم پیشرفت ترک، احتمال بهبود و ترمیم شیشه بیشتر خواهد بود و برای شما هزینه کمتری خواهد داشت.

یکی از روش‏های ترمیم شیشه‏های سنگ خورده و دارای ترک، استفاده از چسب‏های سیلیکون ویژه‏ای بوده که توسط اشعه ماوراء بنفش (UV) پخته و سفت می‏شود. هزینه ترمیم، به نسبت بزرگی ترک یا سنگ خوردگی و مقدار چسب مصرف شده متغیر است. ابزار ترمیم شیشه خودرو معمولاً ساخت ایالات متحده، ایتالیا و آلمان هستند اما اخیراً کشورهایی مانند چین نیز مبادرت به ساخت آن کرده‏اند! اگر ترک یا سنگ خوردگی شیشه بیشتر از حد معمول نباشد، اپراتورها ترمیم شیشه خودرو را با تضمین 100 درصد انجام می‏دهند که در چنین مواردی اثر ناشی از برخورد سنگ تا حدود 70 درصد محو می‏شود و احتمال پیشروی ترک روی شیشه کمتر از یک درصد خواهد بود. دستگاه ترمیم ترک و سنگ خوردگی شیشه در مدل‏های مختلف تولید می‏شود که همگی یک کار را انجام می‏دهند و تنها تفاوت آنها در نوع مواد چسب یا رزین مصرفی جهت ترمیم شیشه است.

رزین از طریق یک دستگاه نسبتاً ساده به محل ترک یا شکستگی شیشه تزریق می‏شود و با تاباندن اشعه UV روی رزین مصرفی و خشک شدن آن، کار ترمیم شیشه پایان می‏یابد. در خصوص ترمیم سنگ خوردگی‏های کوچک که یک شکستگی به شکل ستاره ایجاد می‏کنند، نحوه انجام کار بدین صورت است که اپراتورهای ماهر در وسط محل ترک خورده روی شیشه، با استفاده از ابزارهای پیشرفته یک حفره کوچک سوزنی ایجاد کرده و توسط دستگاه‏های مخصوصی، رزین‏های ویژه ترمیم را به داخل حفره و ترک‏های جانبی آن تزریق می‏کنند. سپس رزین اضافه را توسط کاردک برمی‏دارند. رزین داخل ترک‏ها پس از تابش اشعه UV خشک و مستحکم می‏شود و رزین‏های تزریق شده که در موضع آسیب دیده خشک شده‏اند، با ظاهر شفاف و شیشه‏ای خود، تا حد زیادی ترک و حفره ناشی از سنگ خوردگی را از بین می‏برند.

در مورد شکستگی‏ها و ترک‏های بلندتر روی شیشه نیز روش کار تقریباً مشابه ترمیم سنگ‏خوردگی‏های کوچک است، با این تفاوت که جهت جلوگیری از پیشرفت ترک و شکستگی در جلوی هرکدام از ترک‏ها، یک حفره سوزنی ایجاد می‏کنند و توسط دستگاه تزریق ثابت و متحرک، کل ترک را پُر کرده و سپس مواضع ترمیم شده را در معرض تابش اشعه ماورای بنفش قرار می‏دهند.

اکثر رانندگان و مالکان خودروها ترجیح می‏دهند که به جای تعویض کامل شیشه خودروی خود، آن را ترمیم کنند، زیرا فکر می‏کنند در صورتی که شیشه خودرو تعویض شود، اتصال آن از حالت فابریک یا کارخانه‏ای خارج شده و با نصب مجدد، نحوه اتصال شیشه جدید به کیفیت نصب شیشه اولیه نخواهد رسید، هر قدر هم این کار با دقت انجام شود. حقیقت این است که تعویض شیشه در بیشتر خودروها معایبی هم دارد که برخی از آنها عبارتند از:

- ممکن است پس از تعویض شیشه به‏صورت دستی، آب‏بندی اتاق به‏هم بخورد و در هنگام بارندگی یا شستشو، آب به داخل کابین خودرو نشت کرده و به قسمت‏های داخلی اتاق نفوذ کند.

- امکان دارد پس از تعویض شیشه، در سرعت‏های بالاتر صدای زوزه باد از درزهای آن شنیده شود.

- در صورت پیدا نشدن شیشه فابریک خودرو (برای مدل‏های قدیمی)، علاوه بر تغییر در کیفیت دید راننده، ممکن است قیمت خودرو افت شدیدی پیدا کند.

- هزینه تعویض شیشه، بالاتر از هزینه ترمیم آن است.

- پس از تعویض شیشه، پلیس یا نمایندگی فروش خودرو، گواهی سلامت یا برگه معاینه فنی را به‏راحتی تأیید نمی‏کنند.

یکی از ویژگی‏های ترمیم شیشه، این بوده که این‏کار بدون درآوردن آن امکان‏پذیر است و تنها باید به‏خاطر داشته باشیم که بعد از برخورد سنگ با شیشه خودرو و ترک خوردن آن، قبل از اقدام به ترمیم، باید از ورود آب به داخل منفذهای ترک، جلوگیری کنیم تا باعث کاهش استحکام، مات شدن، جرم گرفتن وکاهش کیفیت و شفافیت شیشه، در قسمت ترمیم شده نشود. لذا به این منظور باید روی ترک را به‏وسیله چسب‏های نواری عریض شفاف، پوشاند. قبل از ترمیم شیشه، هرگز نباید خودرو را به کارواش برد. همچنین باید از بروز شوک‏های گرمایی یا سرمایی به شیشه جلوگیری کرد تا باعث زیاد شدن و گسترش ترک نشود و لذا قبل از ترمیم، باید از کاربرد کولر یا بخاری زیر شیشه خودداری کرد.

هر چه ترمیم زودتر و سریع‏تر انجام شود، نتیجه وکیفیت بهتری خواهد داشت. البته پس از ترمیم شیشه و خشک شدن رزین، دیگر نیازی به نگهداری و مراقبت از محل ترمیم شده وجود ندارد و تمام محدودیت‏های عنوان شده، برداشته خواهند شد. نکته مهم در مورد ترمیم شیشه این است که هرگز نباید این عمل تحت تابش خورشید انجام گیرد، چراکه اشعه ماوراء بنفش موجود در نور آفتاب باعث خشک شدن سریع رزین خواهد شد. جالب اینجاست که «ترمیم شیشه خودرو» در ایالات متحده دارای یک انجمن بین‏المللی به نام «انجمن ملی ترمیم شیشه خودرو» (NWRA) بوده که در سراسر دنیا به‏عنوان یک منبع حرفه‏ای در خصوص اطلاعات مربوط به این صنعت شناخته می‏شود. این انجمن به اعضای خود نشریه «تعویض و ترمیم شیشه خودرو» (AGRR) را همراه با آخرین اخبار مربوط به این صنعت ارسال می‏کند!

روش‏های علمی برای مقاوم کردن شیشه خودرو در برابر ضربه و سنگ‏ریزه

استفاده از شیشه ‏های جدید

اخیراً شرکتی به نام Corning اعلام کرده که قصد دارد شیشه‏هایی به نام Gorilla Glass برای خودروها تولید کند که از شیشه‏های معمول، سبک‏تر است و در عین حال مقاومت بیشتری دارند. این شیشه‏ها محکم‏تر از انواع معمولی بوده و در برابر ضربه و برخورد سنگ‏ریزه‏ها مقاوم‏تر هستند. با کاربرد این نوع شیشه‏ها، شیشه جلوی خودرو در تصادفات، خسارات کمتری به سرنشینان وارد خواهد کرد. همچنین این شرکت محصول دیگری در دست طراحی و توسعه دارد که به شیشه‏های انعطاف‏پذیر معروف هستند و پیش‏بینی می‏شود با ورود آنها به بازار، خسارات ناشی از شکستن شیشه و خرد شدن آن، کاهش چشمگیری پیدا کند.

استفاده از فیلم محافظ در شیشه جلو

در این روش لایه‏ای محافظ از بیرون شیشه خودرو روی آن چسبانده می‏شود که ضد خش بوده و ضخامتی حدود 3/0 میلی‏متر دارد. این لایه شیشه جلو را حدود 4 برابر مقاوم‏ترکرده و از شکستن و خرد شدن احتمالی آن به‏دلیل برخورد سنگ‏ریزه، ممانعت به عمل می‏آورد.

استفاده از شیشه ‏های ایمن لایه‏ای

این نوع شیشه‏ها دارای یک لایه نازک انعطاف‏پذیر از پلاستیک شفاف «پلی وینیل بوتیرال» (PVB) هستند که بین دو لایه شیشه قرار می‏گیرد و باعث مقاوم شدن آن می‏شود. با وجود این شیشه در خودروها، در صورت برخورد سنگ، غشاء پلاستیکی مانع از شکستن و ریخته شدن قطعات شیشه شده، آن را در جای خود نگه می‏دارد و بدین ترتیب، جراحات ناشی از پرتاب شیشه کاهش می‏یابد. از طرفی این شیشه‏ها از عبور صداهای با فرکانس بالا جلوگیری می‏کند و تا 97 درصد از اشعه ماوراء بنفش خورشید را نیز جذب کرده و مانع عبور آن به داخل اتاق خودرو می‏شوند.

استفاده از تکنولوژی نانو در ساخت شیشه

استفاده از تکنولوژی نانو در ساخت شیشه خودرو، باعث شده تا علاوه بر بهبود خواص عبور نور و خاصیت خود تمیز شوندگی، مقاومت و استحکام آنها در برابر ضربه و خط و خش افزایش یابد. مواد نانو با رسوخ در خلل و فرج شیشه باعث افزایش خاصیت پیوستگی مولکولی شیشه خواهد شد و آن را در برابر برخورد احتمالی سنگ‏ریزه‏ها مقاوم‏تر خواهد ساخت. اضافه کردن «اکسید تیتانیوم» به شیشه خودروها، علاوه بر قابلیت دفع آلودگی و رطوبت، آنها را در برابر خط و خش و ضربه نیز مقاوم می‏کند. همچنین این شیشه‏ها در برابر شوینده‏های شیمیایی و اسیدهای ملایم نیز مقاومت بیشتری داشته و تحمل درجه حرارت تا 250 درجه سانتی‏گراد را دارند. قیمت این نوع شیشه‏ها با پوشش اکسید تیتانیوم، فقط 10 درصد بیشتر از نمونه‏های معمولی است.

استفاده از شیشه‏های ضدضربه و ضدگلوله

شیشه ضد گلوله که تا به حال برای خودروهای خاص و اتومبیل‏های اسکورت اشخاص مهم به‏کار می‏رفت، امروزه در دسترس افراد معمولی نیز قرار گرفته است. این شیشه‏ها که معمولاً بین 7 تا 5/7 میلی‏متر ضخامت دارند، با لایه‏های مقاوم پلاستیک شفاف «پلی‏کربنات»، از خود مقاومت مناسبی را در برابر برخورد سنگ و گلوله نشان می‏دهند.

 روش‏های علمی مقاوم کردن شیشه اتومبیل در برابر ضربه

 روش‏های علمی مقاوم کردن شیشه اتومبیل در برابر ضربه

 روش‏های علمی مقاوم کردن شیشه اتومبیل در برابر ضربه

 روش‏های علمی مقاوم کردن شیشه اتومبیل در برابر ضربه

منبع:

مجله ماشین



نظرات