1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات تکنولوژی خودروها
  4. بررسی برد خودروهای الکتریکی

بررسی برد خودروهای الکتریکی

16 فروردین 1394
  • 0

مهم‌ترین مانع برای کنار گذاشتن خودروهای بنزین‌سوز و استفاده از خودروهای الکتریکی، «قیمت» نیست؛ بلکه نگرانی در مورد «مسافت» است. این نگرانی وجود دارد که یک خودروی الکتریکی با استفاده از نیروی باتری، شما را در وسط راه متوقف کند. برخی از این دلواپسی‌ها ناشی از ابهامات موجود در کارایی وسایل نقلیه الکتریکی است. ولی سازندگان نیز در این رابطه مقصر هستند. سیستم‌های کنونی تخمین بازه مسافت، در حال حاضر چندان قابل‌اعتماد نیستند؛ چراکه براساس داده‌های محدود عمل می‌کنند. برای غلبه بر این مشکل، مهندسان در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، الگوریتمی را توسعه داده‌اند که در محاسبه دامنه مسافت خودروهای الکتریکی ۲۰ درصد دقیق‌تر است. این سیستم از عادت‌های رانندگی، شرایط جوی، مسیر و عمر و شرایط باتری استفاده می‌کند. حالا آن‌ها امیدوارند که با استفاده از این سیستم در خودروهای الکتریکی، رانندگان اطلاعات بیشتری از خودروهایشان در اختیار داشته باشند و بنابراین تعداد این نوع خودروها باز هم بیشتر شود.

 بررسی برد خودروهای الکتریکی

تعداد خودروهای الکتریکی ثبت‌شده در ایالات متحده حدود ۲۰۰ هزار دستگاه است که یک‌سوم آن‌ها در کالیفرنیا هستند.

سناریوهای مختلف رانندگی چگونه بر دامنه مسافت خودروهای الکتریکی تأثیر می‌گذارند؟

یک راننده متوسط در امریکا معمولاً در روز مسیری را به اندازه ۴۰ مایل (۶۴ کیلومتر) طی می‌کند و خودروهای الکتریکی مانند نیسان لیف در طول یک بار شارژ کامل، می‌توانند دو بار این مسیر را حرکت کنند. در همین حال، بازه مسافت ۲۶۵ مایلی (۴۲۶ کیلومتری) در تسلا مدل S یک استاندارد طلایی در این صنعت است.

 بررسی برد خودروهای الکتریکی

حرکت در بزرگراه

• در یک خودروی الکتریکی، هر چه سرعت بیشتر باشد، انرژی موردنیاز بیشتر خواهد بود. دامنه مسافت در بزرگراه برای این نوع خودروها حدود ۲۰ درصد کمتر از دامنه مسافت در شهر است که این موضوع کاملاً برخلاف خودروهای بنزینی است.

• در شرایط جوی زمستانی و هوای سرد، باتری‌ها جریان ضعیف‌تری را ایجاد می‌کنند. مطابق گزارش انجمن اتومبیل امریکا (AAA)، دامنه مسافت یک خودروی الکتریکی در دمای ۲۰ درجه فارنهایت (-۷ درجه سانتی‌گراد) حدود ۶۰ درصد نسبت به دمای ۷۵ درجه فارنهایت (۲۴ درجه سانتی‌گراد) کمتر است.

 بررسی برد خودروهای الکتریکی

ترافیک شهری

• توقف و حرکت در خودروهای بنزینی به معنای هدر دادن سوخت است. این در حالی است که خودروهای الکتریکی برای ایستادن و راه‌افتادن انرژی بسیار کمی را استفاده می‌کنند و در برخی موارد نیز با سیستم احیای باتری در ترمزها، مقداری انرژی را نیز به دست می‌آورند. رانندگی در شهر می‌تواند دامنه مسافت خودروهای الکتریکی را تا ۲۵ درصد افزایش دهد.

• با گذشتن از عمر باتری، ظرفیت آن نیز کاهش می‌یابد. برای خودروهای الکتریکی که استفاده زیادی از آن‌ها می‌شود، دامنه مسافت به سرعت افت می‌کند. به‌عنوان مثال یک تاکسی نیویورک را در نظر بگیرید که متوسط حرکت آن ۵ برابر یک خودروی معمولی در امریکاست.

 بررسی برد خودروهای الکتریکی

مسیرهای کوهستانی

• خودروهای با موتور احتراق داخلی از گرمای موتور برای گرم کردن کابین در یک روز سرد استفاده می‌کنند. ولی هر نوع گرمایی در یک خودروی الکتریکی و همین‌طور انرژی موردنیاز برای وسایلی چون سیستم صوتی و سیستم راهبری، همه از باتری می‌آید و همین موضوع دامنه مسافت را کاهش می‌دهد.

• خودروهای الکتریکی نیز مانند خودروهای بنزینی، در یک سطح صاف و تحت عملکرد بهینه‌ای دارند و راه‌های خاکی و مسیرهای کوهستانی و شیب‌دار از دامنه مسافت آن‌ها کم می‌کند.



نظرات