1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات تکنولوژی خودروها
  4. تولید برق با استفاده از نیروی جاذبه

تولید برق با استفاده از نیروی جاذبه

10 تیر 1394
  • 2

 تولید برق با استفاده از نیروی جاذبه

یک محقق ایرانی توانسته است دستگاهی را اختراع کند که بدون بهره گیری از هرگونه سوخت فسیلی، با استفاده از نیروی جاذبه زمین می‌تواند برق ۲۲۰ ولت برای استفاده در خودروهای الکتریکی تولید کند.

مرتضی آقاخانی مخترع این دستگاه با بیان این مطلب افزود: این دستگاه به دلیل اندازه بسیار کوچک و وزن پایین از قابلیت نصب بر روی خودروهای الکتریکی برخوردار بوده و در عین حال بدون هیچگونه آلایندگی در خودروها می تواند به عنوان یک تحول بزرگ در صنعت خودرو به شمار رود.

وی گفت: اولین دستگاه دائم کار چرخشی سالها پیش توسط لئوناردو داوینچی طراحی و ساخته شد و پس از آن افراد زیادی در صدد ایجاد عمده در جهت افزایش قدرت و توان آن برآمدند که عمدتا بی نتیجه ماند.

وی تصریح کرد: عمده ترین چالش پیش روی محققان قبلی این بود که جهت افزایش قدرت و تناسب آن، سایز و اندازه دستگاه نیز افزایش پیدا می کرد و برای تولید نیروی گردشی جهت تولید برق 220ولت سایز دستگاهها نیز تا 25 متر افزایش یافت.

آقاخانی افزود: مهمترین ویژگی دستگاهی که در داخل کشورمان طراحی و ساخته شده این است که علاوه بر تولید نیروی گردشی بسیار زیاد، از سایز و اندازه بسیار کوچکی برخوردار بوده و قابلیت استفاده در بسیاری از دستگاهها و تجهیزات از جمله خودروهای الکتریکی را دارا است.

وی افزود: مهمترین مزیت استفاده از این دستگاه در خودروهای الکتریکی این است که می تواند همزمان با حرکت خودرو باطری را نیز شارژ کرده و خودرو نیازی به توقف جهت شارژ باتری نداشته باشد و این امر می تواند تحول بزرگی در صنعت خودروهای الکتریکی به شمار رود.

این مخترع با بیان اینکه عملکرد این دستگاه در آزمون های مختلف به اثبات رسیده، اما خودروسازان کشورمان هیچگاه حاضر به همکاری و حتی بررسی این تکنولوژی نشده اند، افزود: این دستگاه در حالی می تواند از با استفاده از نیروی جاذبه زمین برق 220 ولت تولید کند که ابعادی در حدود 70 در 50 در20 سانتیمتر و وزنی در حدود 28 کیلوگرم دارد.

وی گفت: با توسعه این تکنولوژی حتی می توان در مقیاس نیروگاهی و بدون استفاده از سوخت های فسیلی نیز برق تولید کرد.

وی در رابطه با استقبال دستگاههای ذی ربط از این اختراع مهم افزود: طی سالهای اخیر تلاش های فراوانی برای متقاعد کردن سازمان ها و دستگاههای ذی ربط برای بهره گیری از این تکنولوژی انجام داده ام، اما تاکنون به هیچ وجه مورد توجه قرار نگرفته و از ادامه فعالیت در داخل کشور نا امید شده ام.

آقاخانی خاطر نشان کرد: این در حالی است که از زمان اختراع این دستگاه شرکت ها و موسسات مختلفی از اروپا و آمریکا با ارسال دعوتنامه ها و نامه نگاری های مختلف خواهان به خدمت گرفتن این تکنولوژی شده اند، اما میل و علاقه شخصی من قرار دادن این دستاورد در خدمت پیشرفت ایران اسلامی است.

منبع:

عصر خودرو



نظرات

  • مهران۱۴۹۰ مهران۱۴۹۰ (11 آبان 1402 ساعت 18:49)

    امروز ۱۰-۰۸-۱۴۰۲ حدود ۸ سال از انتشار این خبر گذشته و این اختراع و مخترع عزیز آن مثل هزاران مورد مشابه دیگر به فراموشی سپرده شده و هیچ حمایتی از أن نشد

  • دمم دمم (16 تیر 1394 ساعت 10:05)

    سلام علیکم، جناب آقاخانی لطفا اسیر تبلیغات و چراغ سبز خارجی ها نشوید. خواشهمندم که مبارزه کنید و دست از تلاش برای بومی سازی این فن آوری برندارید. بنده به دلیل اینکه خود در این خصوص اندکی کار کرده و نظراتی دارم و با اینکه خوب می دانم که مورد بی اعتنایی هموطنان قرار گرفتن چقدر آزار دهنده است ولی مجددا مصرانه خواهشمندم که بیشتر تلاش کنید و اصرار بر بومی سازی داشته باشید و بدانید که همواره هر در بسته ای با پافشاری حتما روزی دیر یا زود باز خواهد شد.
    در این مسیر هر کمکی که از ما بر می آید لطفا اعلام فرمایید.
    با سپاس فراوان