1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات نگهداری خودرو
  4. باورهای غلط درباره استفاده از کولر خودرو

باورهای غلط درباره استفاده از کولر خودرو

8 شهریور 1401
  • 79

با گرم شدن هوا کابین خودرو خصوصا در مواقعی که خودرو پارک شده و شیشه های خودرو نیز بسته هستند به شدت گرم می شود. همین مورد سبب می شود تا خطر گرمازدگی خصوصا در افراد آسیب پذیر مانند سالمندان و کودکان افزایش یابد. همجنین اگر گرمای کابین برطرف نشود باعث می شود تا راننده از گرمای شدید عصبی شده و احتمال بروز تصادف و به جود آمدن خسارات جبران ناپذیر بالا رود. اما سالیان سال است که برای در امان ماندن از گرما خودروها  مجهز به سیستم های تهویه و کولر شده‌اند تا به کمک راننده و سرنشینان خودرو بیایند.

سیستم کولر خودرو نیروی خود را به صورت مستقیم از موتور خودرو دریافت می کند و از این نظر می توان گفت که اندکی از نیروی موتور صرف به کار افتادن کمپرسور کولر شده و از طرفی دیگر مصرف سوخت را افزایش می دهد. همین مورد سبب شده تا اکثر افرادی که از کولر خودرویشان استفاده نمی کنند، توجیهی برای این کار داشته باشند. اما بیشتر باورهایی که در مورد کولر خودرو وجود دارد به غلط در میان مردم جا افتاده است. در این مقاله قصد داریم تا به درستی تمام حقایق در مورد کولر خودرو را بررسی کنیم. با car.ir همراه باشید.

شکی نیست که استفاده از کولر بر مصرف بنزین خودرو موثر است اما این تاثیر در چه حد است؟ هنگامی که سیستم کولر خودرو وارد عمل می شود کمپرسور کولر نیروی مورد نیاز خود را به صورت مستقیم از موتور خودرو دریافت کرده و به همین علت نیز اندکی از نیروی پیشرانه صرف به کار انداختن کمپرسور کولر می شود. درست است که مصرف خودرو افزایش پیدا می کند اما به حدی نیست که به عنوان مثال اگر هفته‌ای یک بار باک خودروی خود را پر میکنید هنگام استفاده از کولر این مورد را دو روز یکبار انجام دهید! حتی اگر برخی موارد را رعایت کنید مصرف سوخت خودرو زمانی که کولر خودرو روشن است از زمانی که پنجره های خودرو را باز هستند تا جایگزینی برای کولر باشند، کمتر یا برابر خواهد بود! مهم این است که نکات اصولی و درست را رعایت کنید.

 

1-   اولین نکته مربوط به سالم بودن کولر و سیستم تهویه خودرو است. قبل از شروع گرما از سالم بودن این سیستم و همچنین کافی بودن گاز کولر خودروی خود مطمئن شوید.

2-   مجرا و خروجی های کولر فضایی مناسب جهت رشد انواع باکتری ها و قارچ هاست. از این رو تمیز کردن و تعویض فیلتر های این بخش جزو واجبات بوده تا از بروز بیماری های پوستی و تنفسی خصوصا در کودکان جلوگیری شود.

3-   هنگامی که کولر خودرو روشن است خصوصا در خودروهای با پیشرانه کمتر از 6 سیلندر، از حرکت در سرعت های بسیار بالا بپرهیزید و خودرو را در شرایط سخت قرار ندهید. روشن بودن کولر مقداری از قدرت پیشرانه را کم کرده و در صورتی که در مسافت های طولانی پدال گاز را بیش از حد فشار دهید پیشرانه خودرو تحت فشار قرار گرفته و باعث افزایش تصاعدی مصرف سوخت خواهد شد.

4-   زمانی که در ترافیک شدید هستید و یا در مسیرهای سربالایی یا سراشیبی قرار دارید برای چند دقیقه‌ای کولر خودرو را در درجات کم قرار داده و یا خاموش کنید. در غیر این صورت باز هم پیشرانه خودرو تحت فشار قرار گرفته و علاوه بر تاثیرات منفی بر روی پیشرانه خودرو، مصرف سوخت نیز بیش از پیش بالا خواهد رفت. البته این مورد نیز در خودروهای با پیشرانه بالاتر از 6 سیلندر به ندرت اتفاق می افتد.

5-   زمانی که در حال رانندگی خصوصا در جاده با سرعت های بیشتر از شهر هستید و کولر خودرو نیز روشن است تمام پنجره های خودرو را بسته نگه دارید. در غیر این صورت فشار بیشتری به کولر وارد می شود و در نتیجه سوخت بیشتری مصرف خواهد شد.

6-   خودرو را زیر آفتاب مستقیم پارک نکنید اما اگر مجبور به این کار شدید پس از روشن کردن خودرو ابتدا چند دقیقه‌ای پنجره های خودرو را باز کرده تا هوای گرم داخل کابین عوض شده و سپس کولر خودرو را روشن کنید. در این صورت فشار کمتری به کولر و خودرو وارد خواهد شد.

 

نکته قابل توجه این است که گاز کولر همان گاز فریون داخل یخچال است. از این جهت گازی بسیار سمی و خطرناک است. از این جهت هیچگاه خود اقدام به تعویض این گاز در صورت نداشتن مهارت کافی نکنید و کار را به مکانیک بسپارید.

منبع car.ir


نظرات

  • ناشناس ناشناس (20 خرداد 1399 ساعت 08:23)

    در پاسخ به کسانی که امتیاز منفی میدن باید عرض کنم که استفاده از کولر خودرو اگر اصولی و با رعایت اصول باشه هیچ مشکلی پیش نمی یاد.1-باز گذاشتن شیشه خودرو در حین حرکت به جهت ایجاد مقاومت و پائین آمدن حالت آئرودینامیکی مصرف سوخت را خیلی بیشتر از زمانی که از کولر استفاده می کنیم بالا می بره2-هنگام روشن کردن کولر حتما" بایستی توجه داشت که درحالت سکون و دنده خلاص کولر را روشن کرد و سپس حرکت نمود و یا اگر در حال حرکت می باشیم در سرعت پائین و دنده سنگین اقدام به روشن کردن کولر کنیم3-بعد از خنک شدن اتاقک خودرو درجه کولر را کاهش دهیم و البته قبل روشن کردن کولر اگر کابین خودرو بیش از حد گرم است با باز کردن شیشه ها به مدت کوتاهی از گرمای اولیه کابین خودرو بکاهیم4-در سربالائی ها و مسیرهائی که نیاز به قدرت و یا شتاب لحظه ای بیشتری از خودرو داریم برای مدت کوتاهی کولر را خاموش کنیم5-نکته مهم بعدی اینکه در فصل پائیز و زمستان که از کولر به مدت طولانی استفاده نمی شود،حتما" چند بار به مدت کوتاه کولر را روشن کنید تا گاز سیرکولاسیون داشته باشه و در فصل تابستان مشکلی پیش نیاد.بخصوص در فصل زمستان و بارندگی می تونید برای مدت خیلی کوتاه جهت رفع بخار شیشه ها از کولر استفاده کنید.

  • محمد محمد (22 تیر 1398 ساعت 01:04)

    با سلام و احترام
    دوستان عزیز راهنمایی میخواستم
    من ام وی ام 530 دارم مدل 92
    مشکلی که داره گرمای موتور رو میده داخل و مجبور میشم کولر روشن کنم یا شیشه هارو بدم پایین
    علت از چی هست...

  • تیرداد تیرداد (9 مهر 1397 ساعت 00:38)

    خیلیا تو گرمای ۴۰ درجه مرداد ماه دیدم که کولر روشن نمیکنن از چند تاشون پرسیدم جواب قانع کننده ای ندادن ولی در کل من اینجوری فهمیدم اینا احساس میکنن کولر روشن کنی ماشینت زود خراب میشه

  • شهید درد کشیده شهید درد کشیده (5 مهر 1397 ساعت 01:29)

    ناراحت نباش تو اگر بدونی با 8 سال جنگ ایران رو چیکار کردن این حرف رو نمیزنی زمان میخواد
    ماشین خوب میخوای موتور خوب میخوای تولید با کیفیت میخوای با عجله نمیشه
    همین جوری همش کشور دچار تهدید و تازه 30 سال از جنگ گذشته حداقل باید یک قرن از جنگ فاصله بگیریم
    100 سال درگیر جنگ نباشیم تا به اون چیزی که میخوای برسیم پس همین وضعیتی که هست خداروشکر کن

  • محمد محمد (3 مهر 1397 ساعت 02:30)

    واقعا آدم به جای جک میتونه این نظرات و پاسخ های ملت رو بخونه و کلی بخنده!!!

  • ناصر ناصر (8 شهریور 1397 ساعت 01:13)

    بله ایرانی ها تکنولوژیش قدیمی هست ام وی ام ۳۱۵ جدید مدل ۹۵ دارم باموتور ۱۵۰۰‌سی سی ووزن ۱۲۱۰ کیلوگرمی بدون سرنشین هیچ احساس کمی قدرت موقع استفده کولر نمیکنم نه سرعت افت میکنه نه درحرکت اگه کولر بگیرم استپ میکنه توسربالایی ها هم کم نمیاره واین فقط بخاطر تکنولوژی کولر وای سی یو جدید ام وی ام هست وباورکنید هیچ تفاوتی با اتومبیلهای اروپایی یا کره ای ازنظر کولر نداره فقط مصرف سوخت در۱۰۰ کیلومتر ۱ لیتراضافه میشه بااینکه موقع استفاده ازکولر درهرماشینی که باشه موتور درجه حرارتش کمترمیشه بخاطر کارکردفن که ۲ فن داره ام وی ام وتمام ماشینهای ایران تکنولوژیشون مربوط به ۲۰ سال قبل هست

  • تولید آشغال تولید آشغال (2 تیر 1397 ساعت 10:54)

    ببین چقدر بدبخت شدیم مردم میترسن از کولر ماشین استفاده کنن اینقدر که کیفیت ساخت بیخوده

  • جواد جواد (5 دی 1396 ساعت 08:09)

    باسلام نمیشه بهجای کمپرسور از یه سیستم جذبی مثل یخچال نفتیهای قدیمی استفاده بشه وباحرارت خروجی موتور گاز سیرکوله بشه وکولر انرژی موتور رو هدر نده اینجوری هم از انژی استفاده بهینه میشه وهم کولر بدون فشار به موتور باخیال راحت به کار میافته طبق محاسباتی که کردم قیمتش از زکمپرسور چرخشی نصف یا کمتر در میاد

  • امیرحسین امیرحسین (21 مهر 1396 ساعت 15:24)

    با سلام.اینکه یه نفر میگه کولر تیبا یا پراید و یا پژو من خوبه و هیچ مشکلی ایجاد نمیکنه ولی یه نفر دیگه میگه برا من همه جور مشکل رو داره؛چندین علت داره که یکیش اینکه کیفیت قطعات وارد شده در طول زمان هر بار متفاوته یا اینکه مونتاژ کارای ما دمدمی مزاجن.یه بار با زنشون دعواشون شده و یا حقوق دیر واریز شده سر کار اعصاب ندارن و گند میزنن به همه چی و یه بارم می بینن حقوق سر ماه واریز شده و همه چی حله اونوقت واقعا کار میکنن؛اصلانم بحث اینکه چه جور از ماشین استفاده کنی یا شرایط اب و هوایی منطقه چطوره نیست چون خیلی ها بودن و حتی قسم خوردن که ماشین رو تازه تحویل گرفتن و کولر رو روشن کردن ماشین تبدیل به تراکتور کشاورزی شده و یکسری ها هم میگفتن مشکلی نیست و عملکرد خوبی داره.پس شمایی که میای نظر میدی که با کولر روشن صدتا به بالا میرم و یا تو ترافیک تهران با کولر روشن میرم فک نکن که کارت درسته بلکه فقط یکم خوش شانس بودی عزیزم که ماشینت خوب در اومده و یا اینکه داری خالی میبندی...!



  • ولگرد ولگرد (12 مهر 1396 ساعت 01:33)

    پراید ماشینی بوده که تو خود کره اجازه تولید نداره یعنی بعد از یک سال به دلیل نقص ایمنی خط تولیدش متوقف شده خودشون سوار چیزی که خودشون ساختن نمیشن ولی تو ایران بعد از بیست سال و تلفات دادن بیشتر از جنگ جهانی هر روز یه شکل دیگه ازش تولید میشه و ما مردمی که واسه خریدش تو صف وایمیستیم به به چه چه میکنیم و میگیم عجب موتوری داره چه کولری داره واسه جونمون هیچ ارزشی قائل نیستیم که هیچ اجازه میدیم به شعورمون هم توهین بشه اگه میفهمیدیم هیچ ماشینی تو دنیا به اندازه این قوطی کبریت کشته نداده یعنی چی حتی اگه هزار تومن هم بود نمیخریدیم که شرکت تولید کنندش با افتخار نگه به خاطر قشر متوسط و ضعیف جامعه نمیتونیم خط تولیدشو متوقف کنیم (دقت کنین اینجا هم سر مردم منت میگذارن فکر نکنین یه وقت به خاطر سودجوییه به خاطر قشر ضعیفه فقط اگه نه سایپا که نیازی نداره سالی چند هزار نفرو بکنه تو قبر) هر جنسی که تولید میشه به خاطر وجود تقاضا و مشتریه اگه مشتری نباشه هر بنجلی تولید نمیشه بیاین واسه هر چیز ارزونی پول ندیم شاید اون کسی که باید فکر رفاه مردم باشه به خاطر جیب خودشم که شده یه کم به امنیت ما فکر کنه

  • کامی کامی (6 مهر 1396 ساعت 03:32)

    کولر فقط رو قدرت و سوخت ماشینای ایرانی تأثیر میذاره

  • طاها طاها (13 شهریور 1396 ساعت 02:19)

    کولر دوو سی یلو در مقایسه با کولر خودروهایی مثل سمند و پراید و پژو چندین مرتبه بهتر و با کیفت تر است و در عین حالیکه از قدرت سرمادهی و دمندگی بالایی برخوردار است اما با وجود هوای بسیار گرم و شرجی اینجا استفاده از کولر تاثیر ناچیزی روی مصرف سوخت و قدرت محرکه موتور دوو به همراه دارد. در واقع ما که هم استفاده شهری و هم بین شهری زیادی از خودرو داریم در کنار خودرو خود و بهره مندی از کولر بی نظیر آن در حال سپری نمودن روزهای تابستانی خوبی به همراه خانواده کوچک خود هستیم.

  • کامران کامران (10 شهریور 1396 ساعت 14:22)

    من این چیزهایی که می گید رو اصلا متوجه نمیشم من یه سمند ای اف سون دارم سال ۹۱ خشک خریدم و همه حا باهاش رفتم از گردنه حیران اردبیل تا قشم در ایام تابستون هم بدون کولر هم جایی نمیرم ولی هیچ مشکلی تا به حال بهاش نداشتم و متوجه هیچ مشکلی هم نشدم در ضمن ۸۰ درصد مکانیکها از سمند ای اف سون به خاطر تفاوت ساختار موتورش از سر در نمیارن حتما برای هر کاریش به ایران خودرو مراجعه کنید که دوره تعمیرات این ماشین رو دیدند

  • شاهین شاهین (9 شهریور 1396 ساعت 09:26)

    ببخشید مگه ماشین ها کولر هم دارند؟

  • سید حامد موسوی سید حامد موسوی (4 شهریور 1396 ساعت 05:10)

    سلام من الان چند وقته که پزو سوار میشم هر روز بلا استثنا کولر روشن میکنم هروزم هم درجا حدود 2ساعت کولرش روشنه خداروشکر هیچ مشکلی پیش نیومده ماشین چه پزو چه چیز دیکه باس درست ازش استفاده کنی که همیشه سالم بمونه زماان استفاده از کولر ماشینتون بهش فشار زیاد نیارید هیچ مشکلی واسش پیش نمیاد کلا هم در هر باک اگه 5هزار ت پول بنزین بیشتری بدید

    درایور کولرمن. درایور کولرمن. (5 شهریور 1396 ساعت 03:08)

    آسوده کسی که مثل من خری ندارد ... از مصرف سوخت وفوت کولرش خبرندارد.

    وحید وحید (6 شهریور 1396 ساعت 08:37)

    درجا کردن به تنهایی هم برای ماشین مضر هست چه برسه با کولر
    همیشه پرگاز برید یعنی دنده مرده نرید... ماشین سرد رو گاز ندید بزارین گرم شه
    نزارید بیشتر از 2 3 دقیقه بیشتر ماشین درجا کار کنه
    وقتی ماشین درجا به حداقل گاز روشنه روغن خوب پمپ نمیشه .... روغن کاری نمیشه پیستون
    یا حق

  • نگین نگین (3 شهریور 1396 ساعت 08:29)

    ممنون از مطالب مفیدتون

  • مراد مراد (29 مرداد 1396 ساعت 07:38)

    من هرگز کولر ماشینم را روشن نکردم، چون من هرگز ماشین نداشتم، ...
    تعجبم این که اینجا الان من دنبال چی می گردم؟؟؟؟؟!!

    امید امید (29 شهریور 1396 ساعت 00:40)

    ایول خیلی باحالی

    حسن حسن (13 مهر 1397 ساعت 00:38)

    دمت گرم خندیدم

  • رضا رضا (27 مرداد 1396 ساعت 10:57)

    استفاده از کولر مشکلی برای هیچ خودرویی ایجاد نمیکند. مشکل در فرهنگ مصرف ما مردم است که اموزش ندیده ایم درست زندگی کنیم. حاضریم خانواده خود را توی این ماشین های بی کیفیت از گرما بپزیم ولی ۵ هزار تومن پول اضافه بنزین ندیم. ولی یه جاهایی پول خرج میکنیم که کاملا بی مورد هست. من به شخصه هر ماشینی تا حالا داشتم همیشه از کولرش استفاده کردم ، همیشه هم با سرعت بالا حرکت کردم.هیچ مشکلی هم تا حالا پیش نیومده. کولر ماشین دیگه از حداقل هاست. استفاده کنین و خوش باشین که اگر شما استفاده نکردی ، خریدار بعدی ماشینتون ازش خوب استفاده خواهد کرد. پس براش خوب نگهداری کنین.

    اکبر اکبر (11 تیر 1399 ساعت 12:01)

    بعضی هرچی باشه میگن فرهنگ.این یه مشکل فنیه من یه روز کولر روشن کردم موتور الان صداهای ناجور میده سوپاپ صدا میده پرایده

  • saeid saeid (24 مرداد 1396 ساعت 07:40)

    کاکو دمت گرم خوشم اومداز روحیه ات

  • حمید خوزستان - حمید خوزستان - (19 مرداد 1396 ساعت 05:54)

    باسلام به نظرمن کولر دست ساز پیکان اوله ولی خداوکیلی من توگرمای ۶۰درجه خوزستان تقریبا هرروزبعلت شرایط کاری از پـــــــراید۱۳۱استفاده می کنم وروزی ۲الی ۳ساعت
    داخل ماشین با کولــــــــــــــــرروشن ستراحت می کنم وممنونم از پراید بابت این کولرعالی ولی مصرف سوخت کمی زیاد میشه درعوض هرچه زمان بگذره کولرسردترمیشه البته نباید درمعرض مسیتقیم خورشیدباشه الان هم ۳ساعت تمام کولرروشنه وناموسه خنکی داره خدانگهـــــــــــــــــــــدارتون