1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات مربوط به نحوه رانندگی
  4. نحوه صحیح تنظیم آینه های بغل

نحوه صحیح تنظیم آینه های بغل

7 بهمن 1394
  • 0

 نحوه صحیح تنظیم آینه های بغل

احتمالاً شما هم در حین رانندگی چندین بار مجبور می شوید جهت آینه هایتان را عوض کنید تا هم نقاط کورتان را کاهش دهید و هم تسلط بیشتری روی مسیر و ترافیک داشته باشید. هرچند در نگاه اول این عادت روتین مفید به نظر می رسد، اما در عین حال می تواند موقعیت های خطرناکی هم ایجاد کند چون همه خودروها نقطه کور دارند. طبق اعلام اداره ملی ترافیک و ایمنی امریکا، هر ساله 630000 تصادف در جاده های این کشور به خاطر تعییر جهت آینه های خودرو رخ می دهد. با توجه به این آمار نیازی به گفتن نیست که برای انجام چنین کار ساده ای چقدر باید احتیاط کرد.

اما امروز روشی را برای تنظیم آینه های خودرو یاد می گیرید که نقاط کور را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. این روش که BGE نام دارد، علاوه بر کاهش نقاط کور از بازتاب آزاردهنده نور خودروهای عقبی در آینه های شما جلوگیری می کند.

قبل از اینکه سراغ اصل مطلب برویم، لازم است برای تازه کارها بگوییم که نقطه کور چیست. نقطه کور به محلی گفته می شود که توسط راننده دیده نمی شود؛ نه در آینه ها (آینه داخل خودرو و آینه های بغل) و نه در میدان دید راننده. اکثر راننده های آینه های بغل شان را طوری تنظیم می کنند که تنها می توانند فضای کنار ماشین شان را در آینه ها ببینند. با تنظیم آینه های بغل خودرو به روش زیر و استفاده از آینه عقب خودرو، نقاط کور شما در حین رانندگی کمتر می شود. اما این نکته را به خاطر داشته باشید که حتی با استفاده از این روش، هنوز هم نقاط کور شما به حدی است که یک خودرو در آن جای بگیرد و از نظر شما پنهان بماند.

روشی که ما به شما پیشنهاد می کنیم، روش BGE است. BGE که مخفف عبارت Blindspot and Glare Elimination به معنی ازبین بردن نقاط کور و درخشش است، توسط یک مهندس خودروی امریکایی به نام جورج پلاتزر در سال 1996 طراحی شده است. این روش بسیار بیشتر از روش های معمول نقاط کور را کاهش می دهد.

با استفاده از روش BGE:

o دیگر لازم نیست برای دیدن نقطه های کور سرتان را بچرخانید.

o اگر در حین رانندگی مرتب سرتان را بچرخانید، دید محیطی تان را از دست می دهید. اما با تنظیم آینه ها به روش BGE، دید محیطی خود را هم از دست نخواهید داد.

o درخشش آینه های بغل به کلی از بین می رود. دیگر افتادن نور چراغ های ماشین عقبی در آینه شما را اذیت نخواهد کرد.

چگونه آینه ها را به روش BGE تنظیم کنیم؟

- سرتان را روبروی پنجره سمت راننده بگیرید . آینه سمت راننده را طوری تنظیم کنید که بتوانید آن سمت از خیابان را در آینه خورو ببینید.

- سرتان را کاملاً به سمت پنجره کنار راننده بچرخانید و آن آینه را هم طوری تنظیم کنید که کاملترین میدان دید را از سمت راست در اختیارتان بگذارد.

- برای چک کردن روش BGE، یک ماشین را که از لاین کناری شما در حال عبور است، در نظر بگیرید. تصویر این ماشین باید قبل از اینکه از آینه عقب خودرو خارج شود، در آینه های بغل دیده شود. همچنین قبل از اینکه تصویر خودرو از آینه های بغل خارج شود، خودرو باید در دید محیطی شما قرار گرفته باشد. اگر این موارد در تنظیمات تان درست نبود، آینه ها را مجدداً تنظیم کنید.

این نکته را همواره به یاد داشته باشید که آینه اصلی در حین رانندگی، آینه عقب خودرو است و باید به مرور زمان به استفاده بیشتر از این آینه عادت کنید.

تنظیمات BGE فقط برای خودروهایی جواب می دهد که دو آینه بغل و آینه عقبداشته باشند. پس اگر در ماشین تان چیزی حمل می کنید که مسیر آینه عقب را مسدود کرده است، از این روش استفاده نکنید. به خاطر داشته باشید که تعداد راننده هایی که از این روش استفاده می کنند زیاد نیستند؛ پس هنگام رانندگی تا جایی که می توانید از ورود به نقطه های کور خودروهای دیگر دوری کنید.

در آخر به والدین توصیه می کنیم که حتماً فرزندانشان را از سنین اولیه آغاز رانندگی به این روش عادت بدهند.

منبع:

http://guilandr.ir



نظرات