1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات نگهداری خودرو
  4. مزایای استفاده از باد نیتروژن در لاستیک ها

مزایای استفاده از باد نیتروژن در لاستیک ها

5 آذر 1396
  • 15

حتما تا به حال عباراتی نظیر اینکه باد نیتروژن باعث کاهش هزینه یا کاهش مصرف سوخت می شود را شنیده اید. ادعاهایی از این قبیل در مورد استفاده از باد نیتروژن مطرح می شود که در این مقاله سعی داریم صحت آنها را بررسی کنیم.

1 – حفظ بهتر باد لاستیک

هر لاستیکی به مرور زمان با کاهش فشار باد مواجه خواهد شد که تغییرات دمایی آن را تسریع می کند. قانون کلی این است که به ازای هر 10 درجه کاهش یا افزایش دما 1 پی اس آی کاهش فشار باد رخ می دهد. گفته می شود که نیتروژن به خاطر اینکه مولکول های بزرگتری نسبت به اکسیژن دارد احتمال اینکه از دیواره های تایر خارج شود کمتر است. بر اساس تحقیق موسسه Consumer Reports (گزارشات مصرف کننده) در سال 2006 تستی یک ساله انجام شد تا مشخص شود میزان افت فشار باد در لاستیکهایی که نیتروژن داشتند بیشتر است یا لاستیکهایی که باد معمولی داشتند. نتیجه تست نشان داد لاستیکهایی که باد نیتروژن داشتند افت فشار کمتری در طول زمان برایشان رخ داد ولی اختلاف فشار با تایرهایی که باد معمولی داشتند فقط 1.3 پی اس آی بود. در میان 31 تایری که آزمایش شدند از میزان باد اولیه که 30 پی اس آی بود در نمونه های نیتروژن میانگین افت فشار 3.5 و در نمونه های معمولی 2.2 پی اس آی بود. در این آزمون نیتروژن برنده شد ولی اختلاف زیادی بین نیتروژن و باد معمولی نبود.

2 – کاهش مصرف سوخت

موسسه EPA (آژانس حفاظت محیط زیست ایالت متحده) می گوید اگر هر 4 تایر به اندازه 1 پی اس آی کم باد باشد تا 0.3 درصد در مصرف سوخت تاثیر منفی می گذارد. در نتیجه چون نیتروژن حفظ فشار باد بهتری دارد باعث کاهش مصرف سوخت می شود. اگر شما حداقل ماهی 1 بار فشار باد لاستیکتان را چک کنید نیازی به مبلغ اضافی برای باد نیتروژن ندارید و بنابراین برتری نیتروژن در مصرف سوخت بسیار کم رنگ خواهد شد. ولی عمل کردن به این اصل (چک کردن فشار حداقل ماهی یکبار) برای بیشتر مردم در حرف ساده تر است تا در عمل. بیشتر مردم فراموش می کنند که باد لاستیکهایشان را چک کنند. با وجودی که اکثر خودروهای مدرن مجهز به سیستم TPMS یا کنترل فشار باد لاستیک هستند، موسسه استاندارد و ایمنی بزرگراه های آمریکا در تحقیقات خود متوجه شد که فقط 57% از خودروهایی که مجهز به این سیستم بودند فشار بادشان صحیح بود زیرا این سیستم ها طوری طراحی شده اند که اغلب کمبود فشار باد را نشان دهند نه صحیح بودن فشار باد.

3 – حرارت کمتر

وقتی باد معمولی در لاستیک باشد رطوبت (آب) را جذب کرده و هنگامی که تایرها در حال چرخش هستند حرارت آنها بالاتر رفته و آب به بخار تبدیل می شود و در اثر افزایش حجم باعث افزایش فشار لاستیک می شود. گفته می شود چون نیتروژن خشک است بنابراین آب یا رطوبت در لاستیک به وجود نمی آید تا باعث نوسان فشار آن شود. ولی تحقیقات نشان داده است که این تغییرات حرارت هنگام استفاده از باد معمولی در مقایسه با نیتروژن ناچیز است.

4 – جلوگیری از پوسیدگی رینگ

گفته می شود چون باد نیتروژن خشک است و رطوبت و آب در لاستیکی که باد نیتروژن دارد وجود ندارد بنابراین پوسیدگی رینگ رخ نمی دهد. ولی جنس رینگ ها طوری است که این مشکل زیاد جدی نیست. اول اینکه رینگهای آلیاژی مشکلی با آب داخل لاستیک ندارند زیرا پوششی دارند که از اکسیده شدن آلومینیوم جلوگیری می کند. دوم اینکه رینگهای فولادی هم فقط موقعی به مشکل می خورند که رنگ آنها آسیب ببیند. پس این مورد نیز برتری چشمگیری برای نیتروژن محسوب نمی شود.

5 – هزینه ها

فرض کنید شخصی از فروشگاهی 4 حلقه لاستیک نو می خرد و آن فروشگاه باد لاستیکها را با نیتروژن پر می کند. اگر این شخص نیاز به افزایش یا تنظیم باد لاستیک پیدا کند نمی تواند به هر مکانی برای این کار مراجعه کند چون ممکن است هر جایی باد نیتروژن نداشته باشد. اما تحت هر شرایطی باد معمولی در دسترس خواهد بود ولی اگر باد معمولی در لاستیکهایی که از قبل با نیتروژن پر شده اند اضافه شود مشکل رقیق شدن نیتروژن به وجود می آید. پس بعضی مواقع گشتن به دنبال نیتروژن خود زمان بر و هزینه بر خواهد بود. هزینه کمتر باد معمولی نسبت به باد نیتروژن نیز باید در نظر گرفته شود. به ازای هر یکبار تنظیم باد نیتروژن می شود چندین بار باد معمولی به لاستیکها اضافه کرد. پس همیشه اینطور نیست که افت فشار کمتر با باد نیتروژن هزینه کمتری برای مالک خودرو داشته باشد و در مواردی (مثلا نداشتن باد نیتروژن در بعضی آپاراتی ها) ممکن است دردسر ساز هم باشد.

6 – آیا باد نیتروژن ارزشش را دارد؟

هوایی که تنفس می کنیم از 78 درصد نیتروژن، 21 درصد اکسیژن و چند درصد از عناصر دیگر تشکیل شده است. برای دستیابی به مزیتهای ذکر شده در استفاده از نیتروژن برای لاستیکها، نیتروژن مورد استفاده باید حداقل 93% خالص باشد. بنابراین باید 15% نیتروژن به هوا اضافه کنیم و تا آنجایی که می شود از اکسیژن آن بکاهیم. بر اساس برآورد هزینه ها اینطور به نظر می رسد که باد نیتروژن ارزش خاصی ندارد. با خریدن یک دستگاه فشارسنج باد تایر و چک کردن مداوم باد لاستیک ها می توانید استفاده بهتری از پولتان بکنید. حتی اگر خودروی شما مجهز به سیستم TPMS باشد باز هم این ایده کارآمد خواهد بود زیرا چراغ اخطار فشار باد لاستیک تا زمانی که کمتر از 25 درصد از باد پیشنهادی کارخانه سازنده در لاستیک شما موجود نباشد روشن نخواهد شد. پر کردن لاستیک با باد معمولی و چک کردن مداوم فشار لاستیک با دستگاه تنظیم باد، بسیاری از مزیت های استفاده از باد نیتروژن را برای شما به ارمغان می آورد و عمر تایر شما را افزایش می دهد.

منبع car.ir


نظرات

  • امیر هستم امیر هستم (24 تیر 1399 ساعت 12:51)

    لطفاً حواستون باشه اینایی که میزنید نیتروژن نیستن باد معمولین و این دروغه که گاز نیتروژن در تایر ماشینتون می زنند بعد از مدتی راندن خودرو باد تایر ان کم میشون شما بدون خالی کردن ان دوباره انرا پر کنید و پر کنید گازی که خارج میشود اکسیژن و ... است و نیتروژن در ان باقی میماند بس در طی زمان تنها گازی که تو تایرتون میمونه نیتروژن هست

  • حسین حسین (16 اسفند 1395 ساعت 11:51)

    سلام
    از کجا میشه فهمید که واقعا چیزی که به اسم نیتروژن میزنن به لاستیک درسته و باد معمولی نیست؟

  • رضا رضا (25 آذر 1395 ساعت 16:07)

    سلام،من الآن ۲سالی هست که باد نیتروژن زدم ،خیلی لاستیکام‌ نرمتر از باد معمولی شده هر ۵-۶ماه هم یه تنظیم میکنم ، فکرکنم خوب باشه

  • پشنگ پشنگ (24 بهمن 1393 ساعت 10:11)

    باور کنین من میزنم 2 ی 3 سالی میشه.. نه باد کم میکنه نه سفت میشه.. تایر هم خیلی سبک میشه..

  • لادیزایران لادیزایران (11 آذر 1393 ساعت 09:54)

    بسیار سپاسگزارم

  • م ح م د م ح م د (9 آذر 1393 ساعت 20:23)

    این که اشتعال زاست خطرناک نیست؟

    محمد محمد (18 آذر 1397 ساعت 18:56)

    دوست عزیز نیتروژن اصلا قابلیت آتش گرفتن نداره

  • عزت عزت (8 آذر 1393 ساعت 21:21)

    ممنون ولی آخرش به نتیجه ایی نرسیدیم

  • الیسا الیسا (8 آذر 1393 ساعت 16:23)

    کاش از معایبشم میگفتین ..........در واقع یه جورایی مقایسه شون میکردین.

  • آفرین آفرین (8 آذر 1393 ساعت 09:38)

    فعلا از همان باد سنتی استفاده می کنیم تا نسل جدید لاستک ها که اصلا احتیاج به تنظیم باد نداشته باشه قرار پیکان در دور جدید اینجوری باشه

  • مهندس مکانیک مهندس مکانیک (7 آذر 1393 ساعت 17:52)

    دوست عزیز 78% از هوا را نیتروژن تشکیل داده. یعنی بیش ار چهار پنجم.این به این معنیست که باد نیتروژن یک تبلیغ برای پول به جیب زندن بعضی آدماست . لطفاً قبل از درج یک مطلب ار صحت آن مطلع شوید . و در آخر گاز های تشکیل دهنده هوا را مینویسم :
    نیتروژن : 78%
    اکسیژن : 21%
    آرگون و دیگر گازها : 1%
    دی اکسید کربن یکی از ترکیبات مهم است که مقدار آن از 0.1٪ تا 0.3٪ متغیر است. تغییر مقدار دی اکسید کربن عمدتاً به فرایندهای فتوسنتز و احتراق مربوط است.گازهای دیگر به عنوان مثال دی اکسید سولفور، دی اکسید نیتروژن، ازن و غیره در مقادیر بسیار کم یافت می شوند. بخار آب نیز یک جزء مهم هوا است که میزان آن از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است.
    با تشکر از سایت خوبتون.

  • صدیق صدیق (6 آذر 1393 ساعت 09:40)

    من نیتروژن زدم هیچ اتفاقی نیفتاد و هیچ فرقی نداشت الان 6 ماهه

  • صالح آراد صالح آراد (6 آذر 1393 ساعت 09:14)

    البته به فرض اینکه دستگاهی که برای پر کردن گاز نیتروژن استفاده میشود درست کار کنه و همون هوای معمولی بنام باد نیتروژن نزنن

  • محمدماجد محمدماجد (5 آذر 1393 ساعت 21:01)

    جالبه ممنون

  • سایوکان سایوکان (5 آذر 1393 ساعت 15:05)

    ایا درسته که میگن باد نیتروژن برای جاهای مرطوب مخصوصا شمال اصلا مناسب نیست؟