1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات آموزشی خودرو
  4. مفهوم چراغهای هشداردهنده مهم در خودرو

مفهوم چراغهای هشداردهنده مهم در خودرو

24 آذر 1393
  • 2

چراغ چک:

همه خودروهای جدید مجهز به سیستم ثبت خطای OBD-II هستند که در سرتاسر خودروها با سنسورهای مختلف ارتباط دارد. وقتی چراغ چک روشن می شود معناهای مختلفی می تواند داشته باشد. چیزی حدود 4000 کد مجزا برای OBD وجود دارد که قابل ذخیره شدن است. دستگهای مخصوصی هستند که به پورت OBD در زیر داشبورد متصل می شوند و می توانند کدها را بخوانند یا آن ها را پاک کنند. کدهای خطا به دو دسته تقسیم می شوند: 1- کدهای غیر فعال 2 – کدهای فعال. کدهای غیر فعال به آنهایی می گویند که در گذشته ثبت شده اند ولی اکنون مشکلی محسوب نمی شوند در حالی که کدهای فعال مربوط به مشکلات فعلی اتومبیل شما هستند. کدها به سه دستی کلی تقسیم می شوند که عبارتند از کدهای B (مربوط به بدنه)، کدهای C (مربوط به شاسی) و کدهای بیشمار P که مربوط به موتور هستند.

چراغ سرویس موتور:

روشن شدن این چراغ به معنای نزدیک شدن شما به سرویس های دوره ای خودرویتان است. در بعضی خودروها فقط با بالا رفتن کارکرد این چراغ روشن می شود ولی در بعضی دیگر پس از سنجش فاکتورهای مهمی مثل فشار روغن، دمای موتور روشن می شود و شما را راجع به تعویض روغن یا انجام سرویسهای دیگر مطلع می سازد. در بسیاری از خودروها می توانید این چراغ را نادیده بگیرید یا آن را ریست کنید. هنگامی که خودروی خود را برای سرویس می برید باید این چراغ را برای شما ریست کنند. اگر پس از روشن کردن خودرو این چراغ 10 ثانیه روشن بماند و سپس خاموش شود معمولا به معنای این است که شما 500 مایل دیگر تا سرویس بعدی فاصله دارید. اگر به مدت 10 ثانیه چشمک بزند معمولا به معنای این است که شما یکی از سرویس های دوره ای را بدون اینکه انجام دهید رد کرده اید.

چراغ هشدار مشکل برقی:

این چراغ در هر خودرویی متفاوت است اما معمولا به شکل یک باطری است. هنگام روشن کردن خودرو شاهد خاموش و روشن این چراغ هستید بخشی از سیستم تست خودکار خودرو توسط خودش است. ولی اگر این چراغ روشن بماند به معنای این است که سیستم شارژ برقی به درستی عمل نمی کند. اگر دینام به مشکل بخورد یا تسمه آن خراب شود نمی تواند به درستی وظیفه خود را انجام دهد. روشن شدن این چراغ زمانی است که شارژ باطری به درستی انجام نشود.

چراغ اخطار ترمز 1:

هدف از روشن شدن این چراغ اینست که به شما اخطار دهد سیستم ترمز شما اشکالی به وجود آمده است. اگر این چراغ روشن شد به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید تا معنای آن را درک کنید. مثلا بالا بودن ترمز دستی باعث روشن شدن این چراغ می شود که در این مواقع بوی لنت سوخته به مشام شما می رسد. در صورتی که سطح روغن ترمز در سیلندر اصلی کمتر از حد نرمال شود نیز این چراغ روشن می شود. هر خودروسازی استاندارد مخصوص به خود را برای این چراغ دارد.

چراغ اخطار ترمز 2:

اگر خودروی شما مجهز به ABS باشد چراغ دومی مربوط به ABS دارید. اگر این چراغ روشن شد فورا خودرو خود را نزد متخصص ببرید تا آن را بازدید کند. روشن شدن این چراغ به معنای این است که کامپیوتر ABS خطایی در سیستم پیدا کرده است. رفع این خطا ممکن است به سادگی پاک کردن گرد و غبار نشسته روی یکی از سنسورها باشد یا به عوض کردن کل یونیت ABS منجر شود که بسیار پر هزینه است. در هر صورت هنگامی که این چراغ روشن می شود به این معناست که ABS خودروی شما از کار افتاده و سیستم ترمز شما مانند یک خودروی دهه 70 میلادی شده است. به خاطر داشته باشید که این چراغ معمولا هنگامی که استارت می زنید روشن شده و چند ثانیه بعد از خاموش می شود. اگر این چراغ چشمک زد یا به هر طریق دیگری توجه شما را به خودش جلب کرد حتما به آن توجه کنید. در مقایسه با چراغ ABS ای که به صورت ممتد روشن است، چراغ ABS چشمک زن نشاندهنده مشکل جدی تر است. در بعضی موارد ممکن است معنای آن این باشد که خودروی شما اصلا هیچ ترمزی ندارد!

چراغ هشدار مایع خنک کننده:

این چراغ معمولا به سطح مایع خنک کننده است. روشن شدن به معنای اینست که سطح مایع خنک کننده در رادیاتور کم است و باید آن را پر کنید. البته اگر موتور گرم بود هرگز در رادیاتور را باز نکنید. برای پر کردن یا از مایع خنک کننده مخصوص که از قبل با آب مقطر ترکیب شده استفاده کنید یا از آب مقطر خالص. آب شهر داخل رادیاتور نریزید زیرا باعث جرم گرفتن و بستن رسوب می شود. ترکیب مناسب مایع خنک کننده نقش ضد یخ در زمستان و ضد خوردگی در تابستان را ایفا می کند.

چراغ اخطار روغن موتور:

معمولا این چراغ زمانی روشن می شود که فشار روغن شما بیش از حد پایین باشد. کمبود فشار روغن یک مشکل جدی است و اگر با روشن بودن این چراغ به رانندگی خود ادامه دهید سرانجام موتور خودروی شما از کار می افتد. از عواملی که در پایین اومدن فشار روغن نقش دارند می توان به خرابی پمپ روغن، مسدود شدن فیلتر روغن یا کمبود خود روغن (مثل حالتی که موتور روغن سوزی داشته باشد) اشاره کرد. در هر صورت باید سریعا برای رفع این عیب اقدام کنید.



نظرات

  • رخش جاده رخش جاده (8 دی 1393 ساعت 20:05)

    باتشکر از اطلاعات فوق العاده تون

  • آفرین آفرین (24 آذر 1393 ساعت 15:11)

    اطلاعات جالبی است متشکرم