1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات آموزشی خودرو
  4. انواع بدنه خودرو را بشناسید به همراه عکس و توضیحات کامل

انواع بدنه خودرو را بشناسید به همراه عکس و توضیحات کامل

انواع بدنه خودرو
24 شهریور 1400
  • 11

ساده ترین راه برای تشخیص خودرو ظاهر آن است. وقتی یک ماشین در خیابان به شما نزدیک می شود اولین چیزی که به آن توجه می کنید ظاهر و بدنه آن است. امروزه در بازار خودروی جهان انتخاب های بسیاری وجود دارد ومدل ها و انواع مختلف خودرو در دسترس است. برای شناخت آسانتر ما همه این گزینه های خودرو را به 9 دسته اصلی تقسیم کرده ایم که این دسته ها عبارتند از خودروهای سدان، هاچ یک، خودروهای اسپرت، کروکی، لیفت بک، شاسی بلند، مینی ون، ون و خودروهای وانت. برای آشنایی بیشتر با انواع بدنه خودرو تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

خودروهای سدان

سدان یا به اصطلاح انگلیسی Sedan و یا سالون که در اصطلاح انگلیسی Saloon گفته می شود ، به خودروهای سواری معمولی یا اصطلاحاً صندوقدار می گویند که دارای سقف ثابت ، صندوق عقب مجزا و دو ردیف صندلی بوده و دارای چهار درب ( در ) می باشند . سدان متداولترین شکل طراحی بدنه خودرو می‌باشد .

کلاس بدنه


در این عکس نمایی کلی از یک خودروی سدان مورد نشان داده شده است .

هر کدام از حروف A , B , C که در تصویر مشاهده می نمایید ، نشان از ستون های خودروها می دهند . از این پس اگر گفته شده است که ستون A ، دارای طراحی نا مناسبی می باشد ، منظور اولین ستون مشاهده شده یا همان بخش A است . این نکته برای ستون های دیگر و خودروهای دیگر نیز صادق می باشد .

البته برخی از خودروها تا 4 ستون نیز داشته ، که به آنها اشاره خواهد شد .

این کلاس از بدنه شامل چند بخش بوده ، این بخشها شامل :

خانوادگی ، خانوادگی کوچک ، خانوادگی بزرگ ، خانوادگی بزرگ نیمه لوکس ، خانوادگی بزرگ لوکس ، شهری ، شهری متوسط ، شهری بزرگ ، بزرگ نیمه لوکس ، بزرگ لوکس ، مجلل بوده ، که قبل از هر کدام نام سدان آورده شده و این نوع خودروها را هرچند دارای کلاس طراحی متفاوتی بوده ولی در این بخش از کلاس بدنه قرار خواهد داد .

کلاس بدنه

 

 

خودروهای هاچ بک

هاچ‌بک یا به اصطلاح انگلیسی Hatchback به خودروهایی گفته می شود که صندوق عقب آنها تقریباً حذف شده و درب صندوق عقب و شیشه عقب خودرو یکی بوده و به صورت عمودی باز می‌شود . معمولاً با باز کردن این در علاوه بر فضای بار به داخل خودرو نیز دسترسی وجود دارد ، که همین مورد تعریفی دیگر از خودروی هاچ بک را نیز ارائه می دهد که ، به خودرویی که درب آن داخل بدنه باز شده و دارای 3 ستون بدنه می باشد ، خودروی هاچ بک گفته می شود . البته ذکر این نکته را نباید فراموش نمود که ، خودروهایی با ارتفاع مشخص ( که این تعریف خودروهای SUV و یا همان شاسی بلندها را از این نقطه نظر دور خواهد نمود ) شامل حال این مجموعه خواهند شد .

کلاس بدنه


واگن استیشن ، ماشین های اس یو وی و مینی ون ها با هاچ بک ها متفاوت هستند . معمولا عقب هاچ بک ها حالت مایل دارد ولی بقیه دارای حالتی نسبتا عمودی اند . خیلی از آنها ستون چهارم یا D دارند که هاچ بک ها این ستون را ندارند .

هاچ بک ها را اگر بر اساس ستون بخواهیم با بقیه خودروها مقایسه کنیم ، ممکن است خودرو های سدان نیز هاچ بک به نظر برسند چرا که سه ستون دارند در حالی که تفاوت اساسی در این نکته است که سدان ها دارای صندق عقب مجزا بوده ولی در خودروهای هاچ بک ، صندق عقب جزئی از بدنه محسوب می شود ( مانند خودروهای 206 و 206SD که به راحتی می توانید بدنه هاچ بک و سدان را مقایسه نمائید ) .

کلاس بدنه

کلاس بدنه


هاچ بک ها ممکن است 3 در (دو درب ورودی و یک درب صندوق بار و یا همان صندوق عقب ) و یا 5 در (چهار درب ورودی و یک درب صندق بار یا همان صندوق عقب ) داشته باشند .

کلاس بدنه

کلاس بدنه


خودروهای هاچ بک شامل :

شهری کوچک ، خانوادگی کوچک ، خانوادگی بزرک ، اسپرت می شوند .

خودروهای اسپرت

این رده از خودروها همیشه دارای جذابیتی خاص بوده که تمام اقشار جامعه جذب این مورد گردیده اند . همیشه خبر سازترین خبرها ، هیجان انگیزترین خبرها و کلا هر آنچه رکورد برای دنیای خودرو در مورد سرعت ، شتاب و ... وجود دارد را باید در این کلاس از خودروها پیگیری نمود .

در این کلاس از بدنه به خودروهایی گفته می شود که به مانند خودروهای سدان دارای 3 ستون و یا 2 ستون بوده ، و همگی دارای یک وجه مشترک بوده ، که آن وجه مشترک داشتن 2 درب برای ورود و خروج از خودرو می باشد .

کلاس بدنه


خودروهای اسپرت می‌توانند لوکس ، سوپر اسپورت ، اسپرت شهری و .... باشند، اما تمامی آنها دارای حسی بوده که هیجان ناشی از آن، به راننده و سرنشینان خودرو و به عابرین پیاده و کسانی که نظاره گر این خودروها هستند منتقل خواهد شد. اینگونه خودروها اکثرا در شرکت هایی به تولید می رسند که پیشینه بسیار مناسب و سنت های خاص خود را داشته باشند، زیرا ساخت هر خودروی اسپرت نیاز به تکنولوژی روز، نیاز به داشتن اعتبار و داشتن سبکی متفاوت از ساخت خودرو است، که شرکت هایی که در این مهم به فعالیت می پردازند بسیار اندک ولی بسیار مشهور می باشند.

کلاس بدنه


برخی از مدلهای خودروهای دیگر به مانند سدان اسپرت ، هاچ بک اسپرت و .... تنها به دلیل هیجان ناشی از بکار گیری اسمی که از اینگونه خودروها به مشتریان خویش ارائه می دهند، چنین نام گذاری می-شوند، ولی اینکه خودروهای مذکور را در این رده قرار دهیم ، امکانش وجود ندارد.

البته برخی مجلات و برخی از دوستداران اینگونه خودروها ، این مدل خودروها را با یکدیگر قیاس نموده که ایشان در مقام مجله و .... به این مهم دست می زنند و این خودروها هرگز در یک جایگاه و رده بندی قرار نخواهند گرفت . به مانند رقابت BMW M3 و Mercedes Benz C55AMG که همیشه هیجیان ناشی رقابت این خودروها ، حتی به خواننده مطالب فوق نیز می رسد .

خودروهای کروکی

خودروی کروکی یا خودرو دارای سقف جمع‌شونده یا کانورتیبل که در اصطلاح انگلیسی Convertible‏ نامیده می شود ،‏ خودرویی است که در کنار اینکه متعلق به یکی از کلاس‌های استاندارد خودرو است ، سقف آن دارای قابلیت جمع شوندگی داشته و یا همان قابلیت تا شدن سقف ( جمع شدن و بر روی یکدیگر قرار می گیرند و یا به صورتی و مکانیزمی جمع شده و در پست صندلی ها پنهان می شود ) ، را نیز داشته باشد .

کلاس بدنه


اینگونه خودروها اکثرا با نام تجاری رودستر نیز شناخته می شوند ، که در مقالات و مجلات اکثرا با این نام و عناوینی چون این نام ، شناخته شده هستند . به مانند اسپایدر ، کابریولت ، رودستر و ... .

اینگونه خودروها داری 2 نوع سیستم سقف هستند . در برخی از مدلها دارای سقف تا شونده با جنس یا با همان روکش برزنتی و انواع مخصوص از پارچه های الیافی و نوع دیگر با سقف جمع شونده 2 تکه یا 3 تکه از جنس فلز ( در برخی از مدل ها برای کم کردن وزن از موادی به مانند فیبر کربن نیز استفاده می شود ) استفاده می شود .

کلاس بدنه

کلاس بدنه


هر کدام از موارد فوق برای خودروها قابلیتی خاص ایجاد می نمایند . مدلهای دارای سقف جمع شونده فلزی ، قابلیت تبدیل شده به یک خودروی اسپرت را نیز دارند ولی دارای فضای بار محدودی در هنگام بسته بودن سقف ، می باشند . در مدلهای با سقف برزنتی ، ایراد کمبود فضای بار کمتر دیده شده است ( مگر خودرو ، دارای سیستم موتور عقب یا موتور میانی باشد ) ، اما این خودروها اکثرا در هنگام بسته بودن سقف و در هنگام حرکت دارای صدایی بسیار آزار دهنده می باشند ، البته در مدلهای جدیدتر این موارد در حال رفع شدن هستند ولی هنگامی که خودرویی با سقف برزنتی خویش را پارک می کنید نگران پاره شدن سقف آن نیز باشید .

خودروهای فست بک ، لیفت بک

فست بک ( البته در برخی موارد به جای مورد فست بک لیفت بک هم نیز می توان استفاده نمود ) یا به اصطلاح انگلیسی Fast-back به خودرویی گفته می شود که حالت خاصی از ترکیب بین سه ( 3 ) بدنه سدان ، هاچ بک و اسپرت می باشد . البته این خودروها با معرفی Mercedes Benz CLS جایگاه خویش را در میان مردم شناسایی نموده اند که در همان اوایل به این خودروها نام اسپرت کوپه داده بودند و با رقبای اسپرت خودشان قیاس می شده اند . در این میان رقابت BMW 6 Series از سال 2005 تا کنون با این رقیب سنتی خویش بسیار برای همه جذاب و دیدنی بوده است . طراحی اینگونه خودروها به گونه‌ای است که سقف با شیب ملایم و پیوسته به سمت انتهای بالایی سپر عقب خودرو به پایین آمده ، به طوری که سقف و صندوق عقب به صورت یکسان ( یک تکه ) دیده می شوند .

این گونه از خودروها به دلیل چنین طراحی آیرودینامیکی ، دارای قابلیت هایی خاص بوده و این قابلیت ها به خودروهای فوق و کمپانی های سازنده این اجازه را داده است که بتوانند در عین ظاهری تجملی و لوکس ، امکانات فنی خاص که عمدتا شامل موتورهای پرقدرت و سیستم های تعلیق اسپورت هستند را به این بدنه زیبا اضافه نموده و در نهایت خودرویی لوکس اسپرت با قابلیت هایی همچون ، ظرفیت تعداد 4 نفر کامل که به راحتی در خودرو قرار می گیرند ، امکانات رفاهی بسیار جالب و لوکس و عملکرد یک خودروی اسپورت که شاید بسیاری از مردم به دنبال آن هستند را در اختیار صاحبان خویش قرار بدهند .

کلاس بدنه


به مانند خودروی Porsche Panamera ، که میتوان از آن به یکی از گزینه های مناسب برای تمام موارد فوق نام برد .

کلاس بدنه

خودروهای شاسی بلند

شاسی بلند یا اس‌یووی ( SUV ) و یا به اصطلاح انگلیسی Sport Utility Vehicle یا به طور مخفف SUV به گونه ای از خودروها می‌گویند که برای کاربرد بیابانی و پیمودن مسیرهای ناهموار طراحی شده‌ . این خودروها معمولا دو دیفرانسیل هستند و فاصله محور آنها تا سطح زمین بیشتر از خودروهای عادی است . به همین دلیل به این خودروها ، شاسی بلند نیز گفته می شود .

کلاس بدنه


این خودروها دارای ستون D نیز می باشند ، در برخی مدلها دارای 3 ردیف صندلی بوده و در برخی دیگر 2 ردیف صندلی دارند . درب صندوق بار این خودروها اکثرا به مانند خودروهای هاچ بک به داخل اتاق باز شده و از داخل اتاق نیز به راحتی می توان به محفظه بار دسترسی داشت .

کلاس بدنه


این خودروها در اولین حضور خود در بازار امریکای شمالی توانستند به فروش خوبی دست پیدا نمایند . این بازار چنان پرسود و جذاب بوده است که بسیاری از خودروسازان بزرگ ، به شکستن سنت های خویش پرداخته تا از این قافله عقب نمانده و بتوانند در این بازار پر سود به فروشی بسیار دست پیدا نمایند ، برای همین شرکتی همچون پورشه از سنتی که دکتر فردیناند پورشه بنا نهاده بوده است ( که باید خودروهای اسپرت ، موتور عقب و هوا خنک بر پایه خودروی فولکس بیتل بسازند ) ، دست کشیده و به طراحی و تولید خودروی SUV پرداخته اند . البته شرکتهایی همچون Ferrari و Lamborghini نیز به این مهم روی آورده اند و در همین راستا به تولید کلاس جدیدی از خودروهای SUV پرداخته اند که با ورود این خودروها ، کهنه کاران این عرصه را به چالش بزرگی دعوت نموده اند .

کلاس بدنه

خودروهای مینی ون

مینی ‌ون ، خودروی چندمنظوره ( ام‌ پی‌ وی ) و یا خودروی چند فایده ( ام‌ یو وی ) ، گونه‌ای از خودرو است که از لحاظ ظاهری شبیه به خودروهای ون است و برای حمل و انتقال افراد طراحی شده است . مینی‌ون ها ، بلندتر از گونه‌های سدان ، هاچ بک و استیشن واگن هستند و برای فضای داخلی بیشتر طراحی شده اند .

کلاس بدنه


کلمه مینی‌ون ، برای نخستین بار در آمریکای شمالی ابداع شد ؛ زیرا این گونه خودروها به اندازه قابل توجهی ، کوچکتر و آیرودینامیک تر از ون‌های مسافری مورد استفاده در آمریکای شمالی بوده اند .

در کشورهای انگلیسی زبان ، از اصطلاحات مختلفی برای این گونه خودرو استفاده می شود . در اروپا و هند ، از اصطلاح خودروی چند منظوره ( ام ‌پی ‌وی ) استفاده می گردد ؛ کلمه مینی ام‌پی‌وی ، از کلمه سوپرمینی گرفته شده است ، کامپکت ام‌پی‌وی هم در پایه خانواده خودروهای کوچک و لارج ام ‌پی ‌وی ، در پایه خانواده خودروهای بزرگ قرار دارد .

کلاس بدنه

خودروهای ون

کاروانه یا ون یا به اصطلاح انگلیسی Van‏ ، به گونه‌ای از خودروها اطلاق می‌شود که برای حمل و نقل اسباب و لوازم حجیم و سنگین و یا گروهی چند نفره از انسان‌ها استفاده می‌شود . خودروهای ون معمولاً بدنه‌ای مکعب شکل دارند که بر روی چهار چرخ سوار شده است . ابعاد بدنه این خودرو را می توان حد فاصل کلاس استیشن واگن و کامیون ( در حوزه باربری ) و مینی ‌بوس ( در حوزه نفربری ) دانست . این خودروها دارای ابعاد ، قدرت موتور و اشکال مختلفی هستند .

کلاس بدنه


این خودروها اکثرا دارای 4 ستون بوده ولی نمونه های 3 ستون و 5 ستون آن نیز در بازار موجود هستند ، که هر کدام برای کارایی مخصوصی می باشند .

کلاس بدنه

خودروهای وانت

به خودروهایی که اکثرا دارای یک بخش باری ، یا همان قسمت بار روباز باشند گفته می شود . این خودروها اکثرا دارای 2 مدل هستند ، دارای یک کابین که دارای 2 ستون A , B هستند ( البته برخی مدلها دارای 3 ستون نیز می باشند ) و قسمت بار ، دارای 2 کابین و دارای 3 ستون A , B , C هستند ( البته در برخی مدلها دارای 4 ستون نیز هستند ) و بخش بار .

کلاس بدنه


این خودروها در سطوح متفاوتی از نظر حجم بار حمل کننده و یا کشندگی طراحی شده اند . در برخی مدلها به مانند یک خودروی سواری که دارای ظرفیت حمل بار می باشد طراحی شده و در برخی مدلها با ظرفیت حمل بار بالا طراحی شده به نحوی که خودروساز در این مواقع چرخهای عقب را به صورت جفت چرخ طراحی می نماید .

کلاس بدنه


این خودروها را در انواع مدلهای تجاری ، سواری ، تک کابین ، دو کابین ، اسپرت و .... موجود می باشند .

کلاس بدنه

 

بیشتر بخوانید: 



نظرات

  • احسان احسان (20 بهمن 1395 ساعت 17:11)

    خیلی مفید و عالی بود;-)

  • ناصر کمری ناصر کمری (6 دی 1395 ساعت 09:10)

    عالی بود تاکنون این اطلاعات رو نداشتم

  • مظفر مظفر (24 مهر 1395 ساعت 09:30)

    عزیزم عالی بود، دستت درد نکنه بخاطر گردآوری اطلاعات جالب و مفید...

  • حمید حمید (7 خرداد 1395 ساعت 14:57)

    اقا دم شما گرم واقعا عالی بود

  • امیر برمودا امیر برمودا (3 مرداد 1394 ساعت 17:49)

    واقعا علی بود ممنونم

  • آفرین آفرین (21 آذر 1393 ساعت 14:59)

    کلاس جالبی است هروقت میخوانم لذت می برم عالی است

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (5 مهر 1393 ساعت 21:59)

    اطلاعاتم خیلی بیشتر شد در مورد کلاس بدنه. ممنون car.ir

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (3 مهر 1393 ساعت 14:15)

    واقعا کارتون عالیه. مرسی از این مقاله خوب و بیست.

  • آفرین آفرین (27 شهریور 1393 ساعت 13:59)

    خیلی جالب است دستتون درد نکند

  • شرک شرک (31 تیر 1393 ساعت 19:48)

    دمتون گرم

  • ford ford (2 اسفند 1392 ساعت 12:01)

    واقعا محشره.......