1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات آموزشی فنی
  4. چه زمانی باید سیستم تعلیق خودرو را تعویض کنیم؟

چه زمانی باید سیستم تعلیق خودرو را تعویض کنیم؟

4 اسفند 1395
  • 2

اگر می خواهید بدانید بهترین زمان برای تعویض سیستم تعلیق خودرو چه زمانی است ، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

کمک فنرها از مهمترین اجزای سیستم تعلیق خودرو هستند. فنرهای موجود در کمک فنرها با فشرده شدن، ضربه و تکانه های ناشی از ناهمواری های سطح جاده را جذب کرده و مانع آسیب رسیدن به بدنه اصلی خودرو می شوند. بازویی درون کمک فنرها وجود دارد که نیروی زیاد ذخیره شده در فنر را آهسته آزاد کرده و از جهش ناگهانی خودرو جلوگیری می نماید.

از نشانه های وجود اشکال در سیستم تعلیق می توان به نزدیک شدن کف خودرو به موانع خیابان از قبیل سرعت گیرو دست اندازها، شنیده شدن صداهای غیر معمول هنگام عبور از موانع جاده ای، متمایل شدن بیش از حد بدنه خودرو به سمت درونی پیچ در هنگام دور زدن و جهش قسمت جلویی خودرو هنگام ترمزهای ناگهانی، اشاره کرد.

برای جلوگیری از فرسوده شدن زود هنگام کمک فنرها بهتر است از ترمزهای ناگهانی بپرهیزید. آهسته ترمز کردن همچنین می تواند باعث افزایش طول عمر لنت ها گردد.

برای بررسی سلامت کمک فنرها می توانید به این صورت عمل کنید: ابتدا بر روی هر گلگیر با دستان خود فشار وارد کنید تا کمک فنر فشرده شود و سپس دستان خود را رها کنید. اگر در هنگام رها سازی، کمک فنر به حالت پایدار اولیه بازنگشت و یا با نوسان زیاد به حالت پایدار رسید، می توان نتیجه گرفت که کمک ها نیاز به سرویس و تعویض دارند. متاسفانه این شیوه را به دلیل نبود تکیه گاه مناسب جهت وارد کردن نیرو به کمک فنر، در خودروهای شاسی بلند نمی توان به کار گرفت.

هرچند شیوه ی ذکر شده در بالا برای بررسی درستی عملکرد سیستم تعلیق، مناسب به نظر میرسد اما بهتر است به منظور مشاهده دقیق تر، خودروی خود را نزد یک مکانیک خبره ببرید تا سیستم تعلیق را در شرایطی که چرخ ها در حال گردش هستند بررسی نماید. همچنین یک مکانیک ماهر قادر است نواقص دیگری از قبیل نشت روغن از کمک فنر به دلیل گشاد شدن بوش ها، فرسودگی بازو و اثر تو رفتگی ناشی از ضربه را تشخیص داده و در صورت امکان برطرف نماید.

با توجه به توصیه های کلی درباره کارکرد کمک فنرها که معمولا توسط فروشنده این قطعات داده می شود (مثلا میگوید که هر 80000) کیلومتر کمک ها باید تعویض شوند) باید در نظر داشت که این معیار نسبی بوده و به نحوه ی رانندگی شما نیز بستگی دارد. مثلا رانندگی در مسیرهای پر دست انداز و ناهموار و حمل بار سنگین باعث فرسوده شدن سریعتر کمک فنرها شده و در نتیجه کمک فنر ها زودتر باید تعویض شوند.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان



نظرات

  • ashkan ashkan (5 اسفند 1395 ساعت 06:13)

    با سلام و خسته باشید میخواستم یه راهنمایی کنید برای چک کردن و تننظیم کمک فنر ها باید به چه نوع مکانیکی سر زد ؟ یعنی عنوانی که مکانیک برای سر در مغازه اش انتخاب کرده ، غیر از اون جلوبندی منظور همین کمک فنرها هست یا چیز دیگه ؟ ممنون

  • ashkan ashkan (5 اسفند 1395 ساعت 06:12)

    با سلام و خسته باشید میخواستم یه راهنمایی کنید برای چک کردن و تننظیم کمک فنر ها باید به چه نوع مکانیکی سر زد ؟ یعنی عنوانی که مکانیک برای سر در مغازه اش انتخاب کرده ، غیر از اون جلوبندی منظور همین کمک فنرها هست یا چیز دیگه ؟ ممنون