1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات آموزشی فنی
  4. صدای پمپ بنزین در سمند و 405

صدای پمپ بنزین در سمند و 405

8 اردیبهشت 1395
  • 0

یکی از مواردی که مالکان خودروهای سمند-پژو405وپژوپارس رانگران نموده وجود یک صدای زوزه ناهنجاردرزیر باک بنزین است.بطوریکه بعضی رانندگان جهت خلاصی از این صدا به رادیوپخش خودرو خود پناه می برند. این صدا از پمپ بنزین زیر باک است.

با توجه به تجربه سه بار تعویض پمپ بنزین در خودروی شخصی ام اصلا نگران خرابی پمپ به دلیل این مشکل نباشید فقط چند مورد ذکر می گردد که لازم است رعایت گردد.

در اخرین تجربه تعویض این قطعه به دلیل ترس از احتمال توقف خودرو به دلیل زوزه پمپ;این قطعه را در مرداد 85به دلیل صدای ان تعویض کردم. البته اگر خودرو گارانتی نبود می باید 90000تومان پرداخت می کردم.

متاسفانه دو روز بعد پس از طی 100کیلومتر مجددا زوزه پمپ شروع شد.چون باک بنزین و صافی بنزین وشناور ان را به دلیل فراخوان ایران خودرو با توجه به اتش سوزیهای های اخیر خودروهای 405و سمند تعویض کرده بودم و از طرفی به دلیل اینکه فقط از بنزین سوپر استفاده می کردم مطمئن شدم که زوزه به وجود امده به دلیل قطعات فوق الذکر نبوده است.

لذا علیرغم وجود زوزه در پمپ مسافت 10000کیلومتر را با خودرو در یک زمان دوهفته ائی طی کردم وخوشبختانه کوچکترین تاثیری بر روی عملکرد خودرو نداشت.و پس از گذشت سه ماه از تعویض پمپ تاکنون مشکلی نداشته است. و حتی با توجه به خنکی هوا صدای ان کم شده است. که نشاندهنده اینست گرمی هوا بیشترین تاثیر رادر به وجود امدن صدای ان دارد.

لذا با توجه به تجربیات موجود نگران خرابی پمپ به دلیل مورد ذکر شده نباشیدو باید یه جوری فقط با صدای ان کنار بیایید.فقط از ایران خودرو باید پرسید علیرغم فواید بیشتر پمپ درون باک چرا این پمپ را داخل باک قرار نداده است .با توجه به اینکه در حال حاضر کلیه خودروهای امروزی از پمپ درون باک با توجه به مزایای ان استفاده می کنند.

مطالب ذیل تکمیل کننده مطلب خواهند بود.

انواع پمپ بنزین:

1-پمپ بنزین درونی:این پمپ درون باک فرار میگیردو بنزین را از داخل باک مکش و به طرف انژکتورها می فرستد.چون خنک کاری ان توسط بنزین انجام می شودگرم شدن و تولید صدا ندارد. واز طرفی ایمنی بیشتری نسبت به پمپ های بیرونی دارد. پمپ در بنزین غوطه ور است و چون اکسیژنی وجود ندارد مخلوط قابل احتراقی تشکیل نمی شود.و خطر وجود انفجار و اتش سوزی وجود ندارد. فقط احتمال دارد زمانی که سطح بنزین به انتهای خود برسد خطر ساز شود لذا لازم است همیشه سطح بنزین از نصف بیشتر پر گردد.

2-پمپ بنزین بیرونی:دارای سه نمونه است. یک مدل ان مربوط به مدلهای کاربراتوری است که پمپ حرکت خود را از میل بادامک موتورگرفته و مکش بنزین را انجام می دهد که دارای مشکلات خاص خود است. نمونه ان وانت نیسان ساخت سایپا است.

نوع دوم ان مدل برقی است که در خودروهائی نظیر پاژن دوکابین ساخت شرکت مرتب و یا مزدا2000موجود در بازار بکار رفته است. که بیشتر در خودروهای مدل دهه نود دیده می شود.این پمپ یه وسیله یک اهنربا دیافراگم ان جلو وعقب رفته و عمل مکش پمپ بنزین را انجام میدهد.

نوع سوم پمپ بنزینی است که در بعضی خودروهای موجود در بازار مانند سمند و یا بعضی مدل های 405 و یا پارس نصب است و تولید صدای زیادی میکند که پمپ بنزین دمشی نامیده میشود.

این پمپ ها دقیقا شبیه پمپهای داخل باک هستندو بنزین پس از عبور از یک صافی وارد پمپ شده و توسط این پمپ بنزین به سمت انژکتورها فرستاده می شود. چون پمپ دمشی(نه مکشی)است نیاز است که همیشه سطح بنزین مسلط بر پمپ باشد.این پمپ ها دارای سر وصدای زیادی هستند.این سرو صدا جزو ویژگی انهاست.

این پمپها دارای یک سوپاپ مانع برگشت سوخت هستند.که فشار سیستم را لحظاتی پس از خاموش شدن و در جهت جلوگیری از تشکیل شدن حبابهای بخار ثابت نگه میدارد.

چند پیشنهاد:

1-باک بنزین را همیشه پر نگه دارید تا از تشکیل بخار اب و اضافه شدن اب به بنزین که ورود ان به سیستم سوخت رسانی باعث صدمات جدی به ان خواهدشد جلوگیری شود.

2-فیلتر بنزین را حداقل هر 10000کیلومتر تعویض نمائید.وسعی کنید از مارکهای معتبر استفاده شود.حداکثر قیمت ان 8000تومان است در صورتیکه قیمت یک پمپ بنزین 90000تومان است

3-در نواحی گرمسیری روکش پمپ را باز کنید.و در ایام بارندگی مجددا برای جلوگیری از ورود رطوبت نسبت به نصب ان اقدام نمائید.هرچند این روکش یک محافظ برای پمپ برای جلوگیری از ضربات احتمالی نیز است.

 صدای پمپ بنزین در سمند و 405

منبع:

http://tamiratchi.blogfa.com



نظرات