1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات آموزشی خودرو
  4. هنگام بالا رفتن آمپر آب چکار کنیم؟

هنگام بالا رفتن آمپر آب چکار کنیم؟

28 آبان 1393
  • 65

اگر سیستم خنک کننده خودرو به درستی عمل نکند گرمای حاصل از احتراق موتور به درستی انتقال نمی یابد و باعث آسیب رسیدن به اجزای داخلی موتور می شود. برای پیشگیری از بالا رفتن آمپر آب باید از سلامت کامل سیستم خنک کننده و داشتن مایع کافی در آن مطمئن شوید و هنگام رانندگی هر از چند گاهی چشمتان به آمپر دمای موتور باشد تا به محض اینکه دما اندکی از حد نرمال بالاتر رفت اقدامات لازم برای پیشگیری از جوش آوردن را اجرا کنید. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که دمای نرمال کارکرد موتور در چه محدوده ای است؟ جواب این سوال با چک کردن عقربه آمپر آب هنگام روشن و خاموش شدن فن های رادیاتور در حالت دور کند مشخص می شود. برای پی بردن به این موضوع در حالی که موتور خودرویتان روشن است (کولر خاموش باشد) از خودرو پیاده شده و از قسمت جلو پنجره فن ها را تحت نظر داشته باشید. به محض اینکه فن ها شروع به چرخیدن کردند داخل کابین برگردید و موقعیت عقربه دمای آب را حفظ کنید. همچنین به محض اینکه فن ها خاموش شدند همین حرکت را تکرار کنید و موقعیت عقربه مذکور را به خاطر بسپارید. بنابراین محدوده بازی عقربه پشت آمپر بین دو حالت روشن و خاموش شدن فن ها محدوده دمایی کارکرد نرمال موتور خودروی شماست. البته این محدوده برای حالت عادی است و هنگام حرکت در سرپایینی ممکن است آمپر آب مقداری پایینتر از حد معمول باشد یا هنگام حرکت در سربالایی با کولر روشن اندکی بالاتر از نرمال باشد که مشکلی ایجاد نمی کند.

حال اگر در موقعیتی قرار گرفتید که آمپر آب در حالت عادی از مقدار مشخص شده هنگام روشن شدن فن بالاتر رفت و پس از مدتی به جای قبلی خود بر نگشت باید چه اقدامی کنیم تا جلوی بالا رفتن بیش از حد دمای آب گرفته شود؟

1 – خودرو را متوقف کرده و در کاپوت را بالا بزنید تا مقداری از گرمای اطراف موتور خارج شود. در چنین شرایطی به هیچ وجه در رادیاتور یا در مخزن انبساط را باز نکنید زیرا فشار سیستم بسیار بالاست و خطر سوختگی در اثر پاشیدن آب وجود دارد.

2 – سراغ فن ها رفته و کارکرد آنها را بررسی کنید اگر فن ها خاموش بودند دکمه کولر را بزنید تا دور تند فن ها وارد مدار شوند. اگر باز هم فن ها عمل نکردند مقداری آب روی پره های رادیاتور بریزید و پس از اینکه دما به حالت نرمال برگشت موتور را خاموش کنید و مشکل عدم کارکرد فن ها را برطرف کنید. (به هیچ وجه روی خود موتور آب نریزید زیرا دمای آن بسیار بالاست و باعث آسیب رسیدن به سرسیلندر و دیگر قطعات می شود) در خودروهای قدیمی که فن آنها مکانیکی است از سالم بودن تسمه پروانه مطمئن شوید زیرا پاره شدن آن باعث عدم چرخش پروانه و بالا رفتن دما می شود.

در خودروهایی که فن آنها مکانیکی و توسط موتور به گردش در می آید با گاز دادن در حالت جا و رساندن دور موتور به 2000 می توانید تا حدودی به کاهش دمای موتور کمک کنید. (به خصوص هنگامی که در ترافیک گیر کرده اید و امکان حرکت وجود ندارد)

خرابی سنسور دمای آب یا رله فنها از دیگر دلایل عمده مختل شدن کارکرد فن های الکتریکی می باشد.

3 – اگر فن ها در حال چرخش بودند ولی دمای موتور همچنان رو به افزایش بود احتمال کم بودن آب در سیستم وجود دارد. در این حالت موتور را خاموش کرده ولی هر چند ثانیه یکبار یک استارت کوچک (تک استارت) بزنید در حدی که موتور روشن نشود و فقط پیستون ها بالا پایین بروند. با این کار احتمال چسبیدن رینگ پیستون به دیواره سیلندر کاهش می یابد. پس از اینکه دما کاهش یافت در رادیاتور را باز کنید و در صورت کم بودن آب مقدار کسری آن را جبران کنید. سپس اگر نشتی در سیستم خنک کننده وجود دارد که باعث کمبود آب شده است آن را شناسایی کرده و رفع کنید. (فقط در مواقع اضطراری از آب شهر استفاده کنید و  تا حد امکان از مخلوط ضد یخ و آب مقطر استفاد کنید.)

4 – اگر فن ها در حال چرخش بودند و از عدم کمبود آب در سیستم نیز مطمئن بودید و حتی با ریختن آب روی رادیاتور باز هم دما پایین نیامد مشکل از چیست؟ در چنین شرایطی 3 حالت پیش می آید:

1 – وجود هوا در سیستم:

همانطور که می دانید اگر در سیستم خنک کننده هوا وجود داشته باشد جلوی گردش آب را می گیرد و باعث بالا رفتن دما می شود. برای رفع این مشکل موتور را خاموش کرده و برای جلوگیری از چسبیدن رینگ پیستون ها نکات ذکر شده در مورد سوم را رعایت کنید و پس از خنک شدن موتور باید عمل هواگیری توسط مکانیک ماهر انجام شود تا مشکل رفع شود.

2 – قفل کردن ترموستات:

روش تشخیص قفل شدن ترموستات به این صورت است که دست خود را به رادیاتور نزدیک کنید و اگر حس کردید دمای آن بالا نیست دستتان را روی رادیاتور بگذارید. اگر احساس کردید رادیاتور سرد است ولی دمای آمپر آب موتور از حد نرمال بالاتر بود احتمال قفل شدن ترموستات وجود دارد. در چنین مواقعی چاره ای جز خاموش کردن موتور و صبر کردن ندارید تا پس از خنک شدن اقدام به تعویض ترموستات کنید. لازم به ذکر است که دیر عوض کردن مایع سیستم خنک کننده و جرم گرفتن داخل سیستم از عواملی هستند که باعث قفل شدن ترموستات می شوند.

3 – مسدود شدن مجاری عبور آب در رادیاتور یا کثیفی پره های رادیاتور:

برای اینکه مطمئن شوید داخل رادیاتور شما جرم ندارد یا مسدود نشده است باید به رادیاتور ساز معتبر مراجعه کنید تا وضعیت کل سیستم را برای شما بررسی کند. مسلما در صورت انسداد، آب نمی تواند به راحتی گردش کند و خنک شدن موتور مختل می شود. این مشکل ممکن است در مواقع عادی که فشار روی موتور زیاد نباشد (مانند حرکت در سرپایینی) خودش را نشان ندهد و فقط هنگامی که به موتور فشار بیاورید (حرکت در سربالایی، روشن بودن کولر و ...) بروز کند.

وجود برگ و گل و لای و حشرات در میان پره های رادیاتور نیز از بازدهی آن به شدت می کاهد.

4 – از کار افتادن واتر پمپ:

این حالت معمولا به ندرت اتفاق می افتد. اگر با تعویض ترموستات همچنان مشکل پا بر جا بود می توان به خرابی واتر پمپ شک کرد. برای رفع عیب باید واتر پمپ بررسی شده و در صورت نیاز تعویض شود.

مشکل سرسیلندر و واشر:

در خودروهایی که مایع سیستم خنک کننده آنها مدت زمان زیادی تعویض نشده است یا به جای ترکیب آب مقطر و ضد یخ، آب شهر یا ضد یخ خالی در رادیاتور آنها جریان داشته پس از مدتی باعث خورده شدن واشر سرسیلندر و حتی خود سرسیلندر می شود و در صورت بروز چنین مشکلی دی اکسید کربن یا روغن وارد رادیاتور شده و باعث بالا رفتن دما و حتی ترکیدن شیلنگهای رادیاتور می شود. تشخیص عیب واشر سر سیلندر کار ساده ای نیست و باید توسط افراد اهل فن بررسی شود ولی علائم شایع آن سفت شدن بیش از حد شیلنگهای رادیاتور هنگام گرم بودن موتور (در حدی که با دست نتوانید آنها را فشار دهید)، کم کردن مداوم آب رادیاتور، بد کار کردن موتور هنگام استارت اول صبح و شنیدن صدایی مانند باز کردن در نوشابه هنگام باز کردن در رادیاتور (پس از پایین اومدن آمپر آب) است که نشان از وجود کمپرس موتور در داخل سیستم خنک کننده است.

برای جلوگیری از مشکلات فوق چه اقداماتی می توان انجام داد؟

رسیدگی مرتب به رادیاتور و بررسی کامل اجزای آن و اطمینان از عدم هر گونه نشتی در سیستم، تعویض به موقع مایع سیستم خنک کننده (طبق دفترچه راهنمای خودرو – معمولا هر 2 سال یکبار)، چک کردن میزان آب موجود در سیستم به صورت هفتگی، چک کردن وضعیت فن ها، اطمینان از پر بودن گاز کولر هنگام استفاده از آن (در صورت کمبود گاز در مدار کولر، فرمان روشن شدن فن ها در حالت تند صادر نمی شود)، بررسی وضعیت در رادیاتور و تعویض آن در صورت نیاز، هواگیری صحیح و اصولی و تمیز کردن پره های رادیاتور سالی یکبار از مهمترین اقداماتی است که می توان انجام داد تا از بالارفتن دمای آب موتور پیشگیری شود.

منبع Car.ir


نظرات

  • سلمان قریشوند سلمان قریشوند (31 اردیبهشت 1400 ساعت 21:09)

    سلام یه پژو پارس مدل ۹۷ دارم فن یکسره کار میکنه و آمپر هم رو ۹۰ پایین نمیاد جتی بالا هم میره،واتر پمپ،واس
    شر ،فشنگی آبرو هم عوض کردم مشکل از کجاست

  • محمد قربانی محمد قربانی (27 مرداد 1399 ساعت 01:43)

    میشه راهنمایی کنید آمپر هی میرفت بالافن موتورو عوض کردم بازهم درست نشداز چیه

    نیوشد نیوشد (5 فروردین 1401 ساعت 20:13)

    وقتیامپر ماشین میره بالا و جلوی ماشین دود میکنه در ماشین رو بالا بدید تا باد گرم بیرون بره
    توجه داشته باشید باید فن ها درست باشن و موتور درست باشه
    وقتی دیدین امپر بالا داره میره بدون وقت تلف کردن وایستین و هیچ وقت ماشین رو در حین زیاد بودن آمپر خاموش نکنید که واشر و جاهای دیگه خراب میشه
    میتونید در حین روشن بودن ماشین و بالا بودن آمپر
    کولر روشن کنید که دمای امپر پایین بیاد اگر بعضی ها هم فن ماشینشون درست کار میکنه و هم موتور ماشینشون و امپر بالاست یعنی ماشین شما نیاز به اب داره راستی هیچوقت روی موتور ماشین اب نریزید که قطعات ماشین رو خراب میکنه
    امیدوارم جواب سوال ها رو خوب داده باشم

  • Arasto Arasto (22 مرداد 1399 ساعت 12:05)

    با سلام
    من پژو دارم‌ که جدیدا با مشکلی روبرو شدم لطفا راهنمایی کنید
    درجه آمپره آب بالا میره باتوجه که رادیاتم نو هست جرم یا پوسیدگی نداره هیچگونه نشتی اب ندارم و ترموسات هم امتحان کردم سالم بود.درضمن آب هم کم نمیکنه. سیستم خنک کننده فنها دوره تند و کند و اوتومات سالمه واتر پمپ هم ۷ماه پیش عوض کردم
    لطفا راهنمایی کنید ایراد چی هست

  • اسفندیار اسفندیار (17 تیر 1399 ساعت 15:56)

    سلام آیا وقتی دمای آب بالا می‌رود که فن کار کند در حالت نرمال هر دو فن با هم کار مکند لیفان 520 متشکرم

  • مهران مهران (31 خرداد 1399 ساعت 15:09)

    بيشتر گرم شدن موتور و بالا رفتن درجه آب به فن ها مربوط ميشه ابتدا فن ها را چك كنيد اگر يكي از حركت ايستاده حتما اتومات فن خراب شده است در پژو اتومات رله فن مقابل راننده دور كند و وسطي رابط و سمت شاگرد دور تند است اگر خودرو شما يكي از فن ها از كار افتاده حتما اتومات رله فن سوخته بايد تعويض شود اگر در رادياتور آب كم ميكنه واشر سر سيلندر سوزانديد يا نشتي دارد وووو

  • حسن  احمدی حسن احمدی (22 خرداد 1399 ساعت 18:49)

    سلام ماشین پژو۴۰۵موقع کولر گرفتن سریع دمای آب میره بالا.چند بار ترموستاتم گیر کرده.فکر کنم آب کم میکنه .چند ماه پیش واشر عوض شده. بنظرتون دوباره واشر زده

  • حسین حسین (9 شهریور 1398 ساعت 13:57)

    سلام دوستان من پراید۸۹دارم مدتی هست در سربالایی اگه از ۸۰تا سرعت رد بشم امپرم از نرمال یک کم ردمیشه چراغ چک میده در ضمن رله ها ترموستات .واتر پمپ. فشنگی.مقاومت فن.شمع وایرها.تعویض کردم واگه در کفی از ۱۲۰ تا رد میشه همین مشکل روداره کسی میدونه چش هست ممنون

  • کورش کورش (11 تیر 1398 ساعت 21:58)

    سلام دوستان. بنده پراید ۸۹ دارم. امپر اب ماشینم بالا میره فن که روشن میشه دیر خاموش میشه هر فکری هم که میکنید انجام دادم. ترموستات.واتر پمپ.واشر سرسیلند. مهره اب همه رو عوض بازم درست نشد راهنماییم کنید دیگه میخوام بفروشمش.

    مسعود مسعود (15 مرداد 1398 ساعت 14:04)

    اگه رادیاتور ضعیفه میتونید از رادیاتور یخچالی دو لول رادیاتور ایران استفاده کنید، فریدون کنار آقای امیدی داره ( نمایندگی رادیاتور ایران) من نصب کردم مشکلم حل شد.

    محمد محمد (25 مرداد 1398 ساعت 02:13)

    سلام.مستقیم برو با دستگاه دیاک روی ecuبرنامه ریزی جدید بزن برا فن هات.دیگ چیزی نمیخاد

  • محمد محمد (5 دی 1397 ساعت 16:01)

    سلام دوستان کسی میتونه راعنماییم کنه من یه تیبا مدل 91 خریدم بعد از 10 دقیقه رانندگی آمپر آب میره بالا اگه بخوام توقف کنم و ماشین درجا کار بکنه تا نشانگر قرمز هم میرسه ولی وقتی که سریع حرکت میکنی میاد پایین تازه تو زمستون اینطوریه مشکلش چیه چطور میشه درستش کرد.

    مهرداد مهرداد (23 خرداد 1399 ساعت 23:37)

    احتمالا فن برعکس کار میکنه باید هوا را به داخل ماشین مکش کنه تا رادیات خنک بشه

  • وحید وحید (13 آبان 1397 ساعت 22:46)

    باسلام
    خودرو بنده پارس ۸۳ میباشد مدتی هست که امپر ماشینم در بعضی مواقع بالا میره و تا قرمز میره و بعد چند تا گاز دادن پایین میاد و همچنین وقتی خاموش میکنم بعد چند دقیقه روشن میکنم امپر تا قرمز میره و دوباره برمیگرده بردم تعمیرگاه گفت ترموستاتش سالمه بنظر شما عیب از کجاشه؟؟؟

  • سعید سعید (30 مهر 1397 ساعت 21:06)

    سلام
    من 206 وی 8 مدل 94 دارم حدود 80000 تا کار کرده چند وقت پیش امپر اب بصورت غیر عادی بالا میرفت و نوسان میگرفت ولی بعد از مدتی برطرف شد خود به خود.
    بعد از چند ماه آمپر آب مجددا از حد نرمال بالاتر میرفت و تقریبا روی 95 درجه ثابت میموند بعد از مراجعه با نمایندگی ایرانخودرو گفتن که کمپرس میزنه به سیستم خنک کننده. در نتیجه واشر سرسیلندر رو تعویض و یه مقداری سرسیلندر رو کفتراشی کردن. حالا بعد از 3 روز همون مشکل برطرف نشده و سیستم هوا میگیره و همچنین حین باز کردن درب قمقمه صدای پیس پیس میده. به نظرتون ایراد از کجا میتونه باشه؟؟

  • مهدی مهدی (15 مهر 1397 ساعت 12:59)

    با سلام
    من یه ماشین آریو دارم یکباره آمپر آب بالا میره چند تا مکانیکی بردم گفتن مال ترموستات است عوض کردم خوب نشد
    حالا میگن چون آب داره وارد منبع انبساط میشه احتمال سوختن واشر سرسیلند وجود داره.میگن ماشین آریو نباید آب وارد منبع انبساط بشه به صورت یک طرفه است فقط از منبع آب وارد رادیاتور میشه . کسی میتونه راهنمایی کنه .متشکرم

  • رضا رضا (14 مهر 1397 ساعت 22:03)

    با سلام و خسته نباشید خدمت اساتید، لیفان ایکس 60مدل93دارم و دو إلى 3 روزی هست که کفریم کرده، سوالم اینه که ایا لیفان رادیاتورش احتیاج به هوا گیری دارد؟! به گفته یه مکانیک که پرسوجو کردم گفتند که احتیاج به هوا گیری ندارد. که البته برأی بنده کمی درکش سخته که خواستم نظر شما اساتید ر و در أین مور بدونک؟! تشکر

    عباس عباس (31 مرداد 1398 ساعت 21:00)

    هواگیری امری ضروری برای رادیاتوره ولی هوا گیری بستگی به سیستم گردش آب خودرو داره یعنی ممکنه مثل پراید خودش انجام بده یا مثل پژو خودتون انجام بدین

  • جواد جواد (26 شهریور 1397 ساعت 19:48)

    سلام من ال نود ای دو یه اربگ دارم. مدتی بود درجه آب رو ۶ میومد تو ترافیک یا آروم رفتن، ولی ناگهان امروز به آخر رسید و کمی صبر کردم و بعدش نرسیدم خاموش کردم. میشه راهنمایی کنید. لطفا.

  • محسن محسن (28 مرداد 1397 ساعت 10:32)

    سلام - مند سمند LX دارم در حالت روشن و حرکت در شهر عقربه آمپر آب د ر شهر قبل از خط وسط هست ولی وقتی خاموش میکنم بعد از چند دقیقه که سویچ رو باز می کنم متوجه میشم که عقربه از وسط رد شده این مشکل داره ؟ لطفا راهنمایی کنید ممنون از سایت خوب شما

  • تهامی تهامی (23 دی 1396 ساعت 11:56)

    آمپر آب یا درجه آب؟!! آمپر آب غلط و مورد استفاده عامی کم سوادان است. آمپر مقیاس اندازه گیری شدت جریان برق است.

    شهاب شهاب (4 شهریور 1397 ساعت 16:30)

    موتور خودرو شما مشکلی ندارد و این حالت عادی میباشد و چون هنگام خاموش بودن واتر پمپ عمل نمیکندحرارت باقیماند در موتور به آب دور سیلند انتقال پیدا کرده و دمای آن را بالا میبرد و به محض روشن شدن موتور و گردش آب درون رادیاتور دما پایین می آید.

  • pp pp (22 مهر 1396 ساعت 10:49)

    سلام پیشنهاد میکنم برای اینکه مشکل جوش آوردن ماشین حل بشه از محصولات سایپا و ایران خودرو استفاده نکنید چون خیلی به جوش آوردن حساس هستند آب نباشه میمیرن و رینگ و پیستون می زنن

  • ایرانمهر ایرانمهر (17 شهریور 1396 ساعت 14:14)

    رفقامن 22 سال است که انواع ماشینهای ایرانی وخارجی را داشتم تمام استانها وخیلی از شهرهای امپراتوری ایران(دیگه کشور ایران نگید ما یک امپراتوری هستیم بزرگ وقدرتمند) را رفتم تجربه ام میگه اگه موتورماشین تون داغ کرد این کارا رو انجام بدید 1-بخاری ماشین را روی دور تند روشن کنیدچرخش آب در بخاری و باد فن بخاری باعث سرد شدن موتور میشه 2-اگه کولر داره ماشین را متوقف کنید وکولرشو 2دقیقه روشن کنید تا فن کولر روشن بشه ودمای موتورکمتر بشه(میتونید بخاری وکولر را همزمان روشن کنیدایرادی نداره) 3-درماشینهای ایران خودرو وسایپاسعی کنید سرعت 90 به بالا کولر استفاده نکنید خصوصا خصوصا در سر بالایی ها وگردنه هاچون 6ماه بعد متوجه میشید با ماشینتون چکار کردید ولی در سرازیریها تا میتونید از کولربا دورتند با خیال راحت استفاده کنید4- ترموستات را بهیچ وجه از ماشینتون در نیارید یک وسیله حیاتی وضروری است 5- در مواقع داغ کردن بهیچ وجه ماشین را خاموش نکنید فقط ماشین رایک جای مناسب واگه بیرون باد است به سمت مسیروزش باد پارک کنیدحتی اگه وزش باد گرم هم باشه باعث سرد شدن موتور میشه 6- درب رادیاتور را در چنین مواقع اصلابازنکنید فقط کاپوت را بالا بزنید بزاریدماشین باموتورروشن و بخاری روشن در جاکارکنه امید وارم ماشینتون هیچ وقت داغ نکنه

  • حسین حسین (14 شهریور 1396 ساعت 11:01)

    با سلام.ماشینم پراید صبا مدل 85.بعد از کار کردن موتور و گرم شدن آن وقتی ماشین را خاموش میکنم از جنت متصل به سر سرسیلندرموتور که به رادیات میرود مایع خنک کننده قل قل خارج میشود.جنت و بست نو انداختم مشکل حل نشد.ممنون میشوم راهنمایی کنید.

  • تورج تورج (1 مرداد 1396 ساعت 15:16)

    باسلام خدمت سروران...بچه ها من پیکاپ طرح رونیز دارم ی مدتی راه نمیره اصلا قدرت نداره گفتم دیسک صحفس عوض کردم ولی فایده نداشت جدیدا خیلی امپر میزنه بعدم هر کی چگش میکنه میگه نمیدونیم چشه اخه همشو نیگا کردیم عیبی نداره..خواهش میکنم کمکم کنید.یاعلی

    محمد محمد (5 مرداد 1396 ساعت 13:57)

    سیم کشی ماشین مخصوصا قسمت برق وکویل ایراد دارد برق خوب جریان ندارد ویا سیم باطری منفی سولفات زده

    محسن محسن (17 مرداد 1396 ساعت 13:22)

    سلام
    آقا یه سر برو تعمیرگاه عالیجناب. اتوبان رسالت به سمت شرق، جنب مترو علم و صنعت. کارش درسته.